De hotels mochten in de zomermaanden, vergeleken met een jaar eerder, meer gasten verwelkomen. Ze kregen met 5,8 miljoen 5,2 procent meer gasten dan in dezelfde periode in 2017. Het aantal hotelovernachtingen steeg zelfs met 7,1 procent tot 10,8 miljoen. Het aantal binnenlandse gasten en overnachtingen nam met respectievelijk 4,0 procent en 5,5 procent toe. De toename onder de buitenlandse hotelgasten en overnachtingen was groter, 6,4 procent en 8,4 procent.
De belangrijkste herkomstlanden van zomerse hotelgasten zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en de Verenigde Staten.
Meer gasten op huisjesterreinen
Het aantal gasten op de huisjesterreinen nam in vergelijking met vorig jaar in de zomermaanden met 4 procent harder toe dan het aantal overnachtingen (1 procent). Het aantal binnenlandse overnachtingen op huisjesterreinen daalde met 2 procent. Het beeld van het toerisme in groepsaccommodaties was wisselend: 1 procent minder gasten, maar wel 7 procent meer overnachtingen, vooral door buitenlandse gasten.
Nederlandse logiesaccommodaties ontvingen in de eerste 8 maanden van dit jaar 30,6 miljoen gasten die 83,8 miljoen overnachtingen boekten, een stijging van respectievelijk 5,5 procent en 5,0 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017.
Meer omzet voor logiesbranche
De groei van het aantal gasten en overnachtingen in Nederlandse accommodaties zien we terug in de omzetcijfers van de branche. Hotels boekten in de eerste twee kwartalen van 2018 7,4 procent en 7,2 procent meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Voor de andere logiesverstrekkers was de omzetontwikkeling zelfs nog iets groter met 8,4 procent en 7,7 procent meer omzet in de eerste twee kwartalen van 2018.
Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018 biedt een actueel statistisch overzicht van vraag en aanbod in de toerismesector en geeft inzicht in voor de vrijetijdssector relevante trends en innovaties. Het Trendrapport is samengesteld door Pleisureworld NRIT Media, NBTC Holland Marketing, het Centre of Expertise Leisure, Toerisme & Hospitality (CELTH), en het CBS.