Het hotel, onderdeel van winkelpromenade Nieuwe Haagse Passage, telt 118 suites, gericht op langer verblijf. Met een serie slimmigheden zijn ze eenvoudig aan te passen waardoor ze geschikt worden voor zowel ontspanning, werken als slapen.
Zo is het bed af te schermen van de rest van de kamer, waardoor zonder problemen relaties op de kamer kunnen worden ontvangen voor een meeting. Ook is daartoe een ruimere koffie en thee voorziening en een grotere minibar in de kamers aanwezig. Daarnaast is het toilet standaard separaat van de badkamer.
Karakter en persoonlijkheid
'Het hotel heeft geen lobby, maar een grote livingroom', legt Van Eekelen het concept verder uit. Daar is een kinderspeelhoek, elke donderdag massages, een grote leestafel en zijn verschillende medewerkers aanwezig om aan alle wensen te voldoen. Die medewerkers hoeven niet persé een horeca-achtergrond te hebben. 'We selecteren mensen op hun karakter, hun persoonlijkheid.'
Barteld Oppers, General Manager Suite Novotel Den Haag: 'het hotel van de toekomst is niet het hotel met de meeste gadgets, maar een plek waar de beste mensen werken.'
Waar in heel Nederland gasten gemiddeld 1,2 nacht in een hotel verblijven, is dat in Den Haag 2 nachten. Dé reden om in deze stad de eerste Nederlandse vestiging van de long-stayformule te openen.
Amsterdam en Rotterdam
Wereldwijd zijn er nu 30 Suite Novotels. Van Eekelen ziet ook in Amsterdam en Rotterdam ruimte voor een hotel van dit nieuwe merk, maar zegt nog geen concrete plannen te hebben. 'Ik verwacht er de komende vijf tot tien jaar wel meer te openen in Nederland.'
Net als bij het recent in Rotterdam geopende Ibis Rotterdam City Centre, is het hotel volledig in eigendom, inclusief het vastgoed. Dit past in de nieuwe weg die Accor is ingeslagen sinds augustus 2013 de nieuwe ceo Sébastian Bazin aantrad. Waar Accor voorheen 'asset light' predikte, is dat nu 'asset right': op de tripple-A locaties wil de van oorsprong Franse hotelgroep de stenen – en dus de touwtjes – volledig in handen hebben.