De campagne werd zaterdag direct offline gehaald na een telefoontje van Koninklijke Horeca Nederland met Dirk van den Broek-directeur Marcel Huizing over de ‘niet hele chique actie’. Onder meer bij de overkoepelende restaurantverenigingen van de G4 (Allianca, JRE, Patrons en FER) schoot de actie in het verkeerde keelgat.
'Niet bedoeld om horeca te schaden'
Dirk-woordvoerder Kelly Bastiaan laat desgevraagd weten aan Misset Horeca dat het niet de bedoeling was om de horeca te schaden. 'De omscholingstrajecten van Dirk van den Broek zijn bedoeld voor iedereen die werk zoekt of juist de overstap wil maken naar een ander vakgebied. Ongeacht werkervaring of branche waar ze vandaan komen.'
In de werfcampagne voor nieuw personeel riep de supermarktketen medewerkers op te switchen van de horeca naar de supermarkt. Er werd hen hulp geboden bij omscholing.
Daar zakt onze broek van af
‘Daar zakt onze broek van af,’ reageerde Patrick van Zuiden eigenaar van Hotel-Restaurant Savarin in Rijswijk en voorzitter van de G4 zaterdag boos. Heel veel restaurateurs deelden op social media onderstaande foto.
‘Supermarkten profiteren juist van de coronacrisis’
‘Dit overschrijdt alle fatsoensnormen en is zo laag bij de grond, zo ongepast! Als er één branche is die profiteert van de hele coronacrisis is het de supermarktwereld. Zij mogen tot 20.00 uur open zijn en hebben baat bij de horecasluiting. En dan ons schaarse personeel wegkapen… Het voelt als een dolksteek in de rug', aldus Van Zuiden.
'Compliment voor de horeca'
Harald Hovenkamp van Kaatje bij de Sluis in Blokzijl en gastvrijheidsdeskundige draait het om. 'Inwerken in een week kan niet als je overstapt van supermarkt naar horeca. In de horeca leer je flexibiliteit, mensenkennis, praktisch inzicht, organiseren, gastvrijheid, productkennis, doorzetten, teamwork en nog veel meer. Iedereen wil horecamedewerkers in zijn organisatie. Deze actie is een compliment voor de horeca.'