'Registratieplicht horeca werkbaar, onduidelijkheid over privacy'

'Registratieplicht horeca werkbaar, onduidelijkheid over privacy'

Voor horecabedrijven zijn de aangescherpte registratieregels voor gasten die het kabinet vorige week aankondigde, werkbaar. Dat laten horecabedrijven en vakverenigingen weten na een rondgang. Wel zijn er nog vragen in hoeverre de privacy van klanten die hun contactgegevens achterlaten gewaarborgd is.

'Op die antwoorden zitten we nog te wachten', zegt voorzitter Robèr Willemsen van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Hij noemt het 'bevreemdend' dat de horeca de registratieplicht in de maag gesplitst krijgt, omdat het aantal besmettingen dat naar de horeca terug te leiden is 'weinig' is. Veel horecaondernemers vinden bovendien dat het kabinet in zijn coronamaatregelen te veel de nadruk op de horeca legt.

Consumenten zijn niet verplicht om mee te werken aan de registratie, bedrijven zijn wél verplicht om de contactgegevens te vragen. 'Ik ga geen gasten weigeren als ze geen gegevens willen achterlaten', aldus Willemsen. Maandagavond werd echter duidelijk dat dit ook niet nodig is en zelfs niet mag.

Kost extra tijd

Het extra registreren is voor mkb'ers verder lastig, hoort Willemsen. 'Qua kosten zijn het vooral extra manuren. Het kost tijd om te registreren, dat kost automatisch geld.' De branchevereniging roept bedrijven op zich aan de regels te houden, anders riskeren horeca-ondernemingen sluitingen. 'De vraag is of registratie mensen afschrikt. Dan kan het je ook nog klandizie schelen.'
contactgegevens opgeven

Frans van Rooij, directeur van vakvereniging van frituurondernemers Profri, stelt dat de extra maatregelen in de praktijk niet veel verschil maken. In de periode dat de horeca dicht moest, mochten de circa 5700 snackbars wel voor het afhalen van eten openblijven. Voor wie nu een patatje of een ijsje komt afhalen, verandert er ook niets. Alleen klanten die in de zaken hun eten willen nuttigen, worden nu om persoonsgegevens gevraagd.

Van Rooij vraagt zich af of ondernemers wel klanten moeten willen die geen gegevens willen geven. 'We moeten blij zijn dat er mensen komen, en als je het ze vriendelijk vraagt, zie ik geen bezwaar. Van iedereen wordt verwacht zich in de huidige tijd aan de maatregelen te houden. Ondernemers zien het vaak niet als een probleem.'

Ook gasten zouden er geen bezwaar in zien. 82 procent van de horecagasten vindt het prima om contactgegevens te delen. Dat blijkt uit een onderzoek van Wat vindt Nederland onder meer dan 5250 Nederlanders. Met ingang van deze week moeten horecagasten bij aankomst in een café of restaurant hun contactgegevens achterlaten. Ook wordt reserveren weer verplicht voor een bezoek aan restaurant of terras. Die maatregelen werden vorige week door premier Mark Rutte aangekondigd tijdens een persconferentie.

Registratieplicht moet niet ophouden bij horeca

In verband met privacywetgeving is een horecagast echter niet verplicht om de gegevens ook daadwerkelijk achter te laten. 64 procent van de ondervraagde Nederlanders zou wel achter een verplichting staan. Bovendien vindt 67 procent van de panelleden dat de registratieplicht niet moet ophouden bij de horeca. Volgens hen zou deze maatregel ook moeten gelden voor dierentuinen, pretparken en musea.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.