Nationale Horecadag: 'Krachten bundelen, in plaats van personeel bij elkaar weghalen'

Nationale Horecadag: 'Krachten bundelen, in plaats van personeel bij elkaar weghalen'

'De Nationale Horecadag op 21 mei moet je zien als de katalysator om die verbindingen te krijgen tussen horecazaken, hotelscholen en werkzoekenden', zegt initiatiefnemer Lennart Maas. Samen met Koninklijke Horeca Nederland (KHN) organiseert hij de Nationale Horecadag, de eerste landelijke open dag voor de horeca.

Op de Nationale Horecadag openen zoveel mogelijk horecaondernemers hun deuren voor studenten, afgestudeerden, werkzoekenden en horecamedewerkers. Het doel is om de horeca als werkgever voor het voetlicht te brengen en mensen te stimuleren om in de horeca te gaan werken. In KHN vond initiatiefnemer Lennart Maas een goede partner voor De Nationale Horecadag. Maas: ‘Met schaalkracht alleen kunnen we impact maken. We lezen in vakbladen en kranten hoe lastig het is voor de horeca om personeel te vinden. Veel ondernemers halen personeel bij elkaar weg, die oplossing is individualistisch. Maar laten we proberen om het anders te doen, het probleem landelijk aan te pakken en de krachten te bundelen om het imago van de horeca te verbeteren. Samen kunnen horecaondernemers laten zien hoe mooi het is om in de branche te werken. We praten heel veel over het probleem, maar de échte stappen zetten we nog niet gezamenlijk.’

KHN

KHN roept ook alle horeca ondernemers op om mee te doen aan deze open dag en een activiteit te organiseren waar geïnteresseerden aan mee kunnen doen. Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: ‘Dan zorgen we ervoor dat mensen zien hoe leuk en aantrekkelijk het werken in de horeca is en welke carrièremogelijkheden er bij veel bedrijven zijn.’

Activiteit Nationale Horecadag

Horecaondernemers kunnen op Nationalehorecadag.nl inschrijven om mee te doen.  Waar je qua activiteit aan moet denken? Bij Floor 17 in Amsterdam wordt een cocktailworkshop gegeven, Grand Hotel Amrâth Amsterdam geeft letterlijk een kijkje in de keuken. Bij restaurant-Uitspanning De Nadorst wordt een Grillmaster competitie gehouden en bij KaapFlevo wordt een summer(body) bootcamp georganiseerd. Lennart Maas, zelf hotelmanager bij Park Plaza Victoria Amsterdam Amsterdam, tipt om een activiteit te bedenken die simpel én leuk is. ‘Denk een beetje out of the box en maak het interactief.’ Zo noemt hij als voorbeeld een dienblad- of tapwedstrijd voor de kleinere horecazaken. ‘En draag zelf je verhaal uit.’ Leuk noemt hij ook het initiatief waar horecazaken in Soest mee bezig zijn. ‘Daar hebben meerdere horecazaken de krachten gebundeld. Ze zijn bezig met een bus-tour langs de activiteiten bij verschillende zaken.’

Deelname

KHN-leden betalen 150 euro om deel te nemen aan de Nationale Horecadag (199 euro voor niet KHN-leden). Waarom dat bedrag? ‘Naast het lanceren van een mooie campagne, waarbij deelnemers hun eigen pagina krijgen op de website van de Nationale Horecadag - inclusief link naar de vacature site - zorgen wij ervoor dat hotelscholen én bedrijven die werken met werkzoekenden weten welke bedrijven in de buurt meedoen.’ De Nationale Horecadag wordt bovendien niet iets eenmaligs. ‘Door deel te nemen treed je ook toe tot het netwerk waarin we bedrijven aan elkaar koppelen om het personeelstekort op te lossen. Het is een lastige klus waar we met z’n allen voorstaan, maar we pakken het nu groots en met ontzettend veel enthousiasme aan.’

Meer informatie en inschrijven kan hier: Nationalehorecadag.nl