Robert Kranenborg over personeel werven horeca: 'organiseer open dagen'

Robert Kranenborg over personeel werven horeca: 'organiseer open dagen'

'Cv's zijn uit de tijd, organiseer open dagen wanneer je personeel wilt werven en vertel dan wat een functie inhoudt. Het maakt mensen nieuwsgierig', aldus Robert Kranenborg donderdag tijdens de rondetafelsessie op de Horecava met als onderwerp 'Personeel en Inzetbaarheid.'

Naast Robert Kranenborg, deden Josje van Dongen van de Hotelschool Maastricht, Joyce Vastenhouw van Rondje Horecapersoneel, student Zack Koster, directeur Postillion Hotels Erik-Jan Ginjaar en Christiane de Jong van HMS Host mee aan de rondetafelsessie.

De Hotelschool Maastricht stelde vorig jaar in een onderzoek onder haar studenten de vraag: Hoe kan het verloop omlaag? De studenten kwamen tot de conclusie dat de medewerker tevreden moet zijn. 'En waar zitten die sleutels tot tevredenheid. De studenten willen zich vanaf het eerste moment betrokken voelen, willen gecoacht worden en getraind worden', zegt Josje van Dongen.

Robert Kranenborg

Robert Kranenborg reageert daarop: 'Ik ben een chef uit de vorige eeuw. Maar volgens mij moet je als bedrijf open dagen organiseren. Cv’s zijn uit de tijd. Tijdens een open dag vertel je wat je functie inhoudt. Laat zien wat voor een prachtig bedrijf je hebt. Dan creëer je nieuwsgierigheid. Maar je moet ook vertellen dat je een bedrijf hebt waar geld verdient moet worden. Daar moet een werknemer goed van doordrongen zijn. Allerlei workshops en cursussen geven kan dan niet, want personeel loopt weg voor een paar honderd euro extra in de maand elders. Wel kan je iemand trainen naar een bepaald doel, naar de juiste functie. Wil je een linksback, dan moet je iemand trainen als linksback.'

Erik-Jan Ginjaar van Postillion Hotels kan zich daarin vinden. 'De marge is niet hoog genoeg, om iedereen zijn eigen rooster te laten bepalen. Volgens mij gaat het erom dat je de taal van de medewerkers spreekt. Mensen bereiken, hen je verhaal vertellen, en dat verhaal moet ook kloppen.'

Robert Kranenborg vult aan: 'Ik zie nog steeds keukens waar jongens met drie kisten spinazie de hoek in worden gestuurd om ze te wassen. Maar als je dit werk verdeeld over de hele brigade en je hebt het ondertussen over je vak, moet je kijken hoe leuk die klus dan wordt.'

Josje van Dongen van de Hotelschool in Maastricht: 'Studenten hebben de luxe dat ze uit heel veel stages in hotels kunnen kiezen. Het valt op dat studenten enthousiast zijn over de innovatieve, vernieuwende concepten en de hele luxe hotels. Maar dat wat daar tussenin zit, vinden ze minder interessant.'

Erik-Jan Ginjaar

Erik-Jan Ginjaar: 'Het standaard verhaal past niet meer in de Instagram lifestyle. ' Daarom is hij ook van mening dat je als werkgever je boodschap moet veranderen. Geen vacatures meer plaatsen in de krant, maar een bijvoorbeeld een hippe video plaatsen, zo tipt hij. Verder noemt hij het een gemiste kans dat hotelscholen niet beter inspelen op de vraag van studenten. 'Ik sprak gisteren een aantal studenten. Die hadden de wens manager te worden van een hotel, maar worden vervolgens naar het buitenland gestuurd voor een stage. Daar rennen ze tachtig uur per week de benen onder hun lijf vandaan in een hotel waar ze allerhande klusjes moeten doen en ze rennen vervolgens gillend de branche uit. Over mismatch gesproken.'

Joyce Vastenhouw van Rondje Horecapersoneel ziet daar ook een probleem.'Er wordt heel veel gezegd door werkgevers, maar dan kom je in die zaak en dan blijkt de praktijk net een beetje anders te zijn. Dan zijn werknemers snel weer weg.' Ze tipt het anders te doen. 'Hoe ervaren de werknemers jouw organisatie, en breng dat beeld naar voren. De term doorgroeimogelijkheden bijvoorbeeld. Is zo nietszeggend. Zeg gewoon wat die medewerker allemaal kan worden.' Student Zack beaamt dat. 'Transparantie is sowieso wat iedereen wil.'


Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.