Centraal thema van de Hotellotop 2006 was loyaliteit. De vijf kanshebbers voor de Hotello of the Year Award scoorden stuk voor stuk hoog als het om loyaliteit gaat, maar er kon er maar één winnen.
‘Marianne van Meurs is een hotello in hart en nieren en loyaal tot op het bot. Loyaal naar haar mensen in Hotel Casa 400, maar ook loyaal naar collega’s in het vak, zo bewees ze onder meer als voorzitter van de VOL, de club van afgestudeerden’, aldus roemde juryvoorzitter Ewout Cassee, oud-directeur van de Hotelschool Den Haag.
Behalve Van Meurs waren Ben Rijgersberg (directeur Horeca Branche Instituut), Stefan Dubbeling (gm Palace Hotel Noordwijk), Piet Boogert (Lloyd Hotel) en Hans Munten van Hostellerie Munten.
De organisatie van Hotellotop haalde een aantal keynote speakers van zwaar kaliber naar Maastricht, onder wie Erwin van Lambaart, oud-hotello en algemeen directeur van Joop van den Ende Theaterproducties / Dtage Entertainment.
Ook was er een presentatie van de Amerikaan Michael Olsen, hoogleraar Hospitality Strategic Management. Olsen waarschuwde hotelketens kritischer te kijken naar loyaliteitsprogramma’s.