‘We willen niet te hard juichen, omdat ons succes ten koste gaat van andere horecabedrijven’, zo laat directeur franchise operations & development Steffen van Dijk weten aan Misset Horeca. ‘Dat doen we dus ook niet, maar in onze business gaat het als nooit tevoren zo goed.’
Gedrag consument blijvend veranderd
Volgens Van Dijk lijkt het gedrag van de consument blijvend veranderd. ‘Als het gaat om bezorging, dan zitten we nu al op het punt dat we volgens eerdere voorspellingen van het FSIN pas in 2024 zouden bereiken. In 2020 zorgde de komst van het coronavirus in eerste instantie voor spanning en voorzichtigheid, maar daarna is de bezorgmarkt hard gaan groeien. En in 2021 ging dat nog harder.’
Voor de acht zogeheten slice-vestgingen van de franchiseformule - zaken op high traffic-locaties waar je kunt afhalen; zeven in Amsterdam en één in Scheveningen - geldt wel dat deze last hebben van de huidige omstandigheden. ‘Daar voelen we de pijn van covid vanwege het wegblijven van toeristen.’
Kleinere bezorggebieden
Daaromheen lijken de mogelijkheden eindeloos. Van Dijk: ‘Ons businessmodel is gericht op groei. In 2020 moesten we dat pauzeren, maar afgelopen jaar allerminst. We hebben zelfs winkels moeten splitten om de service die we voorstaan, te kunnen blijven bieden. En ook - of juist - met die kleinere bezorggebieden is een prima omzet te behalen.’
Problemen met de financiering zijn er voor geïnteresseerde ondernemers niet. ‘Ons businessmodel is gewoon heel goed. Een omzetgroei van meer dan 15 procent op jaarbasis is haalbaar. Bovendien hebben we een eigen financieringsspecialist en werken we heel fijn samen met ABN-Amro en de Rabobank.’
Ambities in België
Uiteindelijk heeft dat geleid tot de komst van 33 nieuwe vestigingen in 2021. ‘5 in België en 28 in Nederland’, aldus Van Dijk. ‘In België zien we veel mogelijkheden. Daar hebben we nu 6 winkels, waarvan de meeste zijn geopend in het vierde kwartaal, en ligt een enorm potentieel.’
Dat potentieel is er volgens de directeur franchise operations & development in Nederland ook nog steeds. ‘De doelstelling is 300 zaken in 2023, daarvoor moeten we er dus nog minimaal 53 openen. Zogeheten white spots zijn er nog volop. Bestellen wordt steeds normaler en dat betekent dat kleinere gebieden voldoende zijn voor een renderende business.’
Twaalf nieuwe zaken in één maand
De laatste twee vestigingen van 2021 werden geopend in Rotterdam. Aan de Oudedijk opende franchisenemer Abdallah Drouk zijn derde New York Pizza en Saâd Brika is als franchisenemer gestart met een winkel aan de Brede Hilledijk (foto).
‘Voor het eerst in onze geschiedenis hebben we in één maand 12 vestigingen geopend’, besluit Van Dijk. ‘Vooral in de maand december is een topprestatie geleverd door de betrokken teams.’
Artificial intelligence
New York Pizza doet al sinds 1996 aan bezorging. Van Dijk: ‘Inmiddels komt 90 procent van alle bestellingen online binnen. We zijn feitelijk een internet- en databedrijf geworden. We weten tot op huishoudniveau waar bezorging plaatsvindt. We gaan nu artificial intelligence implementeren in de bedrijfsvoering. Daarvoor hebben we een externe partij in de arm genomen en leren we nog meer over de unieke elementen van onze klanten, onze locaties en onze franchisenemers.’