Tien jaar geleden stonden Koninklijke Horeca Nederland en de ketenorganisatie voor oliën en vetten MVO aan de wieg van de campagne Verantwoord Frituren.
Jubileum
Vanwege het jubileum zijn er dit jaar extra (feestelijke) activiteiten om het gebruik van vloeibare producten onder de aandacht te brengen.
Frituurvet of frituurolie
Vlak voor de start van de campagne lag het gebruik van vloeibaar frituurvet of frituurolie in cafetaria's op 51 procent.
Tien jaar later is dat percentage gestegen naar 85 procent (in 2013), aldus de initiatiefnemers.
Staatssecretaris
De feestelijkheden zijn donderdag 19 juni gestart tijdens een bijeenkomst van 'De Gezonde Stad'.
In het bijzijn van staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid werd een 'pledge' ondertekend door directeur Frans Claassen van MVO.
Gezondheid
De pledge is een document waarin MVO aangeeft met de campagne te willen bijdragen aan de doelen van het Nationaal Programma Preventie 'Alles is gezondheid...'.
Sticker of schildje
Ruim 3000 cafetaria's doen mee en zijn te herkennen aan de deursticker of het gevelschildje.
Vloeibaar frituurvet en frituurolie zijn gezonder dan vast frituurvet, omdat ze veel onverzadigde vetzuren bevatten die helpen een normaal cholesterolgehalte te behouden.