De doelstelling is verder om over zes jaar minimaal 70 procent van alle eenmalige plastic producten en verpakkingen te recyclen zonder kwaliteitsverlies. Dit eenmalig te gebruiken plastic hoeft in 2025 trouwens niet volledig uit gerecycled plastic te bestaan, maar uit minimaal 35 procent. 'Plastic is een nuttig en veelzijdig materiaal, maar hoort niet thuis in ons milieu. Met het Plastic Pact gaan we meer doen met minder plastic', aldus de staatssecretaris. 'Minder plastic produceren, slimmer ontwerpen, anders samenstellen en beter recyclen.'
Bierbrouwers ondertekenen ook
Volgens directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu vindt de brede samenwerking voor het pact winst. 'De hele keten pakt het probleem nu samen op.' Maar wetgeving blijft volgens haar ook hard nodig om minder plastic in het milieu te krijgen. 'Wij zien het pact als een goede aanvulling hierop.' Het Pact is door 75 bedrijven ondertekend. Daaronder ook bierbrouwers AB InBev, Grolsch en Heineken.
Zita Schellekens, directeur Corporate Affairs Heineken Nederland daarover: ‘Het is onze ambitie om ons merk in 2030 volledig circulair te laten zijn. Naast de initiatieven die we al ontwikkelen, zoals het klimaatneutraal maken van onze brouwerijen en verduurzamen van onze verpakkingen gaat het ook om hoe je dat doet. Zo zien we dat het heel aanstekelijk kan werken als je mensen, consumenten, betrekt bij wat je doet.’
Kritiek op Plastic Pact
Er klinkt van diverse kanten ook kritiek op het Plastic Pact. Holland Bioplastics heeft de overeenkomst niet getekend. De branche-organisatie, waarbij veertien bedrijven zijn aangesloten die zich toeleggen op volledig composteerbare verpakkingen, noemt de overeenkomst een 'gemiste kans'. 'Er wordt totaal geen aandacht besteed aan industrieel composteerbare producten, terwijl deze wel degelijk een belangrijke rol kunnen spelen in het ophalen van meer organisch (GFT) afval en het terugdringen van dit afval in plasticrecyclestromen, de restafvalcontainer en het storten van afval.'
Milieuorganisatie Greenpeace spreekt van 'een gemiste kans'. 'Het pact is vooral een efficiëntieslag en kostenbesparende maatregel, die de groei van het aantal plasticwegwerpverpakkingen niet zal tegengaan', aldus Greenpeace. 'Een fundamentele en noodzakelijke systeemwijziging om anders om te gaan met plastic blijft helaas uit. Reductie en hergebruik zouden topprioriteit moeten zijn, in plaats van recyclen van verpakkingen voor eenmalig gebruik.'