Dat een microbrouwerij financiering ophaalt met crowdfunding is niet nieuw in Nederland. Op het platform waar brouwerij Frontaal de campagne draait hebben al meer dan twintig microbrouwerijen hun financiering voor groei opgehaald. Maar publiekelijk aandelen uitgeven is uniek in Nederland.
In Europa zijn er maar twee brouwerijen die op deze manier financiering hebben opgehaald. Zo werd de Britse brouwerij Brewdog bekend met hun campagne ‘Equity for Punks’ waarmee ze hun fans de kans gaven aandelen te kopen in hun brouwerij.
Mede-eigenaar van de brouwerij
Eigenaar Roel Buckens kiest bewust voor deze vorm van financieren: 'We hebben bij de opstart van Frontaal heel veel gehad aan de groep mensen die vanaf het eerste uur in ons bier en onze plannen geloofden. Nu we gaan uitbreiden willen we hen de kans geven echt mede-eigenaar te worden, zodat ze in de toekomst mee kunnen profiteren van onze groei.'
Uitbreiden in de Faam
In de oude snoepfabriek de Faam vestigen steeds meer Bredase ondernemers zich. In de productieruimte van de voormalige snoepfabriek komt nu de brouwerij van Frontaal, het proeflokaal vestigt zich in de oude koelruimtes. Voor het proeflokaal gaat Frontaal ook samenwerken met Foodtrucks en een koffiebranderij die zich gaat vestigen in de oude fabriek. 'Zo willen we zorgen voor kruisbestuiving tussen ondernemers in de Faam', aldus Buckens.
De aandelenparticipatie is voortvarend van start gegaan,. met al 61 nieuwe aandeelhouders is al €78.750 opgehaald.