AB InBev dat goed is voor circa een derde van de wereldwijde bierproductie, wist verdere kostenbesparingen te realiseren in het verlengde van de overname van branchegenoot SABMiller. De integratie van de activiteiten hiervan zorgde ervoor dat de kosten op jaarbasis 1,3 miljard dollar lager uitvielen.
Lees ook: AB InBev verhoogt pilsprijs horeca flink
Winst AB InBev dankzij 'drie wereldmerken'
De omzet van de brouwer steeg met ruim 5 procent terwijl qua volumes een stijging met 0,2 procent werd gerealiseerd, vooruitgeholpen door de volumegroei van 1,6 procent in het slotkwartaal van het jaar. De opbrengsten van de drie wereldmerken Stella Artois, Budweiser en Corona vielen over heel 2017 bijna 10 procent hoger uit.
Lees ook: 'AB InBev heeft machtspositie misbruikt'
'Opbrengsten per hectoliter omhoog'
Het management van AB InBev sprak van de beste financiële resultaten van de afgelopen drie jaar. Daarbij werd ook op het herstel in Brazilië gewezen. Wel verwacht de brouwer een moeilijk eerste kwartaal in deze regio, gelet ook op de vroege timing van carnaval in combinatie met slecht weer. AB InBev denkt dat de kosten als gevolg van de overname van SABMiller structureel met miljarden omlaag kan. Qua omzet en bedrijfsresultaat rekent AB InBev dit jaar op verdere groei. Daarbij moeten de opbrengsten per hectoliter bier omhoog.