Heineken brengt Blade naar Nederlandse markt

Heineken brengt Blade naar Nederlandse markt

De mobiele tap van Heineken, Blade, wordt door de brouwer nu ook in Nederland geïntroduceerd. 8-literfusten die van tevoren gekoeld dienen te worden.

Nadat Heineken de Blade in oktober van het afgelopen jaar al in het Verenigd Koninkrijk introduceerde, is nu Nederland aan de beurt. Op de Horecava introduceerden Heineken-directeuren Geert Minnart (horeca) en Marieke Heemskerk (trade marketing) de mobiele tap. Deze neemt  volgens de brouwer de ruimte in van een A4’tje op een bar of aanrecht en werkt met 8-literfusten.

16 uur koelen

De Blade werkt met een 'Plug & Pour-systeem.' De stekker in het stopcontact volstaat. Een 8-literfust dient van tevoren minimaal 16 uur gekoeld te zijn. Het bier wordt getapt onder een temperatuur van twee graden Celsius. Dit wordt mogelijk gemaakt door een innovatief lucht-compressie systeem dat werkt zonder CO2 of andere toevoegingen. Aangebroken is het bier 30 dagen houdbaar.

Kwart meer bierverkoop

De Blade is met z’n ‘koffiemachine-achtige’ uitstraling, verlichte fust en koepel een in het oog springend geheel. En dat is bewust, zo legt manager trade marketing Marieke Heemskerk uit. ‘In Italië staat hij naast de koffiemachine, in plaats van dat bier verstopt is in de la onder de counter. Het zorgde voor een toename van 25% van de verkoop.’

Blade van HeinekenHorecazaken zonder tap

Met Blade mikt Heineken met name op de kleineere horecagelegenheden die geen (ruimte voor een) tapsysteem hebben. Van kleinere restaurants en cafés tot koffiebarretjes en/of cafetaria. Pikant genoeg zouden caféondernemers die contractueel aan een andere brouwer vastzitten nu ook eventueel Heineken kunnen schenken, aangezien het niet via de vaste tap gaat.

Vooralsnog alleen Heineken

Momenteel is alleen Heineken Pils verkrijgbaar in de 8-literfusten. In de nabije toekomst zegt de brouwer met Affligem en Heineken 0.0 te komen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.