De Japanse brouwer Asahi Group liet in februari weten dat het de bierbedrijven Grolsch, Peroni en Meantime wil overnemen. Die bedrijven zijn nu eigendom van SABMiller, dat op zijn beurt wordt overgenomen door AB InBev. In het kader van die reuzenfusie moeten diverse merken worden afgestoten, waaronder Grolsch.
Fusie tweede helft 2016
Asahi biedt in totaal €2,6 miljard euro voor de biermerken. De overname blijft afhankelijk van de succesvolle afronding van de fusie tussen AB InBev en SABMiller. Die wordt in de tweede helft van dit jaar verwacht.
Grootste overname ooit
AB InBev gaf aan dat alle betrokken medewerkers van de bierbedrijven zijn geïnformeerd en dat hun vertegenwoordigers om advies is gevraagd. De overname, die nog moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie, zou voor Asahi de grootste ooit zijn.
Asahi Breweries
Asahi Breweries zag in 1889 als de Osaka Beer Brewing Company het licht. In 1892 werd Asahi Beer gelanceerd. Vanaf 1907 ging het bedrijf ook frisdrank produceren en later werd het ook actief op het gebied van levensmiddelen en gedestilleerde dranken.
Uitbreiding
In 1994 investeerde Asahi in drie Chinese brouwerijen, waarmee het ook toetrad tot de Chinese markt. Vier jaar later volgde de oprichting van Asahi Beer USA en Asahi Beer Europe en werd het in eigen land marktleider. Later volgden meerdere overnames. Eind 2014 telde Asahi Group zo'n 22.000 werknemers, Daarvan werkten er ruim 3100 bij de brouwerij. Het afgelopen jaar verkocht Asahi 161 miljoen kratten bier.