Bier & Co is al jaren bezig met India Pale Ale. Bas Besselink, manager Horeca: 'Wij waren jaren geleden de eersten die het op de Nederlandse markt brachten en het is leuk om te zien dat nu ook de grotere brouwerijen zich ermee bezig houden.' IPA's hebben volgens Besselink alle kenmerken die ook andere speciaalbieren populair maken: 'Onder meer hoppig en lager in alcohol. Dat wordt door de consument sterk opgepikt.'
165 bieren in restaurant
Dat merkt ook Ruud Gilissen, eigenaar van Mr. Mindfresh, onder meer leverancier van specialbieren. 'IPA's en Belgische speciaalbieren die niet onder de geijkte merken vallen. In Nederland zijn de Vlaamse bieren goed bekend, maar er valt nog zoveel te ontdekken in Wallonië en Noord-Frankrijk.' De hang naar originaliteit is groot, merkt Gilissen. 'Zo beleveren wij aan De Poshoorn in Maastricht en die schenken alleen bieren in een straal van 35 a 40 kilometer om hen heen uit België. Restaurant Witloof, ook in Limburg schenkt via ons 165 speciaalbieren.'
Barrel aged
Ties Berkers van Multibier verwijst ook naar de IPA's als dé trend momenteel in speciaalbieren. 'Wij zijn de marktleider met zo'n 2000 verschillende speciaal bieren aan wie wij leveren. En je merkt aan alles dat de IPA's populairder worden.' Een andere trend die Berkers ziet, is de groeiende vraag naar 'barrel aged' bier: hout gelagerd.
Brand IPA
Ook bierbrouwer Brand introduceerde haar India Pale Ale op de Horecava. Het speciaalbier werd ook gebruikt tijdens de finale van het NK Biertappen. Het IPA is gebrouwen door hobbybrouwer Jeroen Free, die het afgelopen jaar de wedstrijd van Brand voor hobbybrouwers won. Eind deze maand zal het speciaalbier in de horeca verkrijgbaar te zijn, in fles. Brand wil het IPA zo snel mogelijk ook in fusten leveren. De verwachting is dat dit binnen twee maanden mogelijk is.