Heineken heeft daarvoor een serie overeenkomsten gesloten. Het is de Amsterdamse brouwer er veel aan gelegen de Indiase markt met zijn eigen merk te bedienen. ‘In de wereld van het bier is er geen grotere en meer opwindende groeimogelijkheid dan in India’, aldus bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer.
Op dit moment drinkt de Indiase bevolking 1 liter bier per hoofd per jaar. Ter vergelijking: In Nederland zijn dat er tientallen. ‘We exporteren op dit moment per jaar ongeveer 10.000 hectoliter Heineken naar India’, aldus de topman. Door lokaal te brouwen kan Heineken meer bier sneller op de markt brengen.
Dus sloot Heineken een overeenkomst met 's lands grootste brouwerij United Breweries Limited (UBL), waarin Heineken een belang van 37,5 procent heeft. Daarbij zijn afspraken gemaakt over de distributie van het Heineken bier in India. UBL is producent van Kingfisher, het nummer een bier in India.
Ook koopt Heineken de Indiase tak van Asia Pacific Breweries (APB) voor 25 miljoen euro en draagt deze in 2010 over aan UBL. Heineken heeft een belang van 42 procent in APB. APB is de brouwer van onder meer Tiger Beer en Heineken.
Naast geld draagt Heineken ook zijn Indonesische en Nieuw-Caledonische activiteiten aan APB over. Met de integratie wil Heineken de winstgevendheid verhogen van de activiteiten in zuid-oost Azië en de Pacifische eilanden.