In tegenstelling tot de negatieve tendens bij cafébedrijven en discotheken is het aantal bowlingcentra in 2012 gegroeid naar 141 locaties. Dat is een stijging van 1,5 procent ten opzichte van 2009. Bij de cafés was een daling van 4 procent en bij de discotheken maar liefst 25 procent.
Bij de bowlingcentra was naast groei ook sprake van schaalvergroting. Het aantal banen nam toe met 2,5 procent tot 1.452.
LED-verlichting
Verder constateerden de onderzoekers, Van Spronsen & Partners horeca-advies in Warmond, een aantal nieuwe horecaconcepten in de bowlingsector. Zo introduceerden nieuwe bowlingcentra witte banen die door middel van LED-verlichting in allerlei kleuren te zetten zijn. Daarmee wordt de bowlingbaan geschikt voor andere activiteiten zoals modeshows. Bij bowlingondernemer Wildrik Hartman (Bowlingpoint, Breda), zijn dit soort activiteiten goed voor een omzetaandeel van tien procent.
Chi-Chi's
Andere ondernemers combineren bowlingbanen met hun horecaformule. Zoals tex-mex-concept Chi-Chi's in Nederweert. Ondernemer Daniël Dol liet aan de onderzoekers weten dat gasten ook alleen voor de horeca komen. Bij Chi-Chi's worden tijdens het bowlen nacho's en tex mex-snacks geserveerd, direct aan de bowlingbaan.
Hotpot
De verwachting is dat in de toekomst naast het traditionele steengrillen, Chinese hotpot-concepten in combinatie met bowlen worden aangeboden.
Beleving
Een ander fenomeen in de bowlingsector is de integratie van bowlingcentra in grootschalige leisurecentra. Beleving is daarbij het sleutelwoord. Verder worden de bowlingcentra steeds groter. Traditionele bowlingbanen die minder mogelijkheden hebben om een totaalbeleving aan te bieden, zullen moeilijker hun hoofd boven water kunnen houden, zo verwachten de onderzoekers.
De bowlingcentra zitten al een paar jaar in de lift. In 2008 meldde Misset Horeca al dat bowlen populair was en de omzet toenam.