Het beeld dat het buitenland heeft van culinair Nederland, komt niet overeen met het daadwerkelijke niveau, zo concludeerden studenten van de Hotelschool Maastricht op basis van eigen onderzoek.
Campagne
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) presenteerde maandag 17 november in Maastricht tijdens de lancering van de Michelingids voor 2015 een videocampagne die daarin verandering moet brengen.
De Leest
Driesterrenchef Jacob Jan Boerma van De Leest in Vaassen vertelt voor de camera van Misset Horeca het initiatief toe te juichen, maar het niet helemaal eens te zijn met de manier waarop het is gepresenteerd.
Scandinavië
'De totaalverpakking is nog niet helemaal goed, ik hoop dat ik een keer gesprekspartner mag zijn', aldus Boerma.
'We moeten de multinationals laten meeliften en - net als in Scandinavië - de overheid meekrijgen.'
Nederlandse producten
De patron-cuisinier mist in de video die producten die Nederland gastronomisch iets brengen en waarmee we internationaal een statement kunnen maken.
Musea
'Natuurlijk gaat het over restaurants, want die zijn daar ook onderdeel van. Maar denk bijvoorbeeld ook aan musea en producten als kaas, koeien en het platteland.'
Multinationals
Multinationals als KLM, Campina en Unilever zijn zulke belangrijke bedrijven in ons land die zouden kunnen helpen om dit wat vanochtend teweeg is gebracht en wat ik al jaren roep, gestalte te kunnen geven.'
'Ik hoop dus dat ik mee mag denken', zo besluit Boerma. 'Ons land doet het gewoon heel erg goed en we krijgen die internationale erkenning steeds meer.'
Jonnie Boer
Ook driesterrencollega Jonnie Boer van De Librije in Zwolle heeft een duidelijke mening over hoe foodtoerisme naar Nederland op gang te brengen.
'In Scandinavië hebben ze vliegtuigen vol met toeristen, bloggers, koks, gastheren naar die landen laten komen tien jaar geleden. Ze zijn nu de hit van de wereld.'
Volgens Boer gebeurt dat nu met Peru en is het in Spanje ook zo gegaan. 'Het NBTC moet investeren. Want als het bij ons regent, dan druppelt het in het hele land.'
Misset Horeca Connect
Praat mee over dit onderwerp op ons ondernemersplatform Misset Horeca Connect. Hoe moeten we het stimuleren van foodtoerisme naar Nederland aanpakken?