De plus in de verkopen wordt voornamelijk gedragen door een toename van het aantal consumpties en hotelovernachtingen die werden afgerekend. Prijsstijgingen spelen slechts een beperkte rol.
Het weer pakte afgelopen jaar gunstig uit voor de horeca, stelt KHN. Er waren relatief veel zonnige dagen. En kerst viel midden in de week, waardoor er meer vrije dagen waren om uit eten te gaan.
Ongeveer 55 procent van de ruim 30.000 horecabedrijven laat weer groei zien, zei KHN-Lodewijk van der Grinten maandag bij de opening van vakbeurs Horecava in de Amsterdamse RAI. 'Maar er is zorg over de 45 procent die nog moeite heeft om herstel te tonen.'
Hotels doen het bijvoorbeeld vooral in en rond Amsterdam goed, mede door het inkomende toerisme. Daarbuiten hebben bedrijven het moeilijker. De brancheorganisatie maakt zich daarom sterk voor een lastenvermindering voor horecaondernemers.
Dat de horeca langzaamaan weer uit het dal klimt, signaleert ook het FoodService Instituut (FSIN). Volgens het kenniscentrum ging in de voorgaande crisisjaren in totaal nog bijna een miljard euro aan omzet verloren. Maar inmiddels hebben veel horecaondernemers de weg omhoog weer gevonden.
Restaurants weten meer mensen te trekken, door bijvoorbeeld goedkopere instapmenu's of aanbiedingen. De succesvolle horecaondernemers hebben geïnvesteerd in eigentijdse inrichting, sfeer en andere dienstverlening, aldus FSIN.
Zaken die het anno 2014 nog erg zwaar hadden waren onder meer institutionele cateraars, snackbars en shoarmatenten. IJssalons deden het volgens de onderzoekers van FSIN juist opvallend goed.