Nan had het eerder over een van de grootste innovaties in de kunst- en museumwereld, de pisbak die in 1917 door de kunstenaar Marcel Duchamps in een museum werd tentoongesteld. De rel die dat veroorzaakte was een grote impuls voor de moderne kunst, de aanzet tot een totale nieuwe manier van kunstbeleving en een herijking van het begrip museum.
Nan gaf aan dat pas na een aantal jaren kan worden vastgesteld of een bepaald initiatief of een verandering innovatief is geweest. Zo zal het ook gaan met het Lloydhotel dat door z’n eigenwijze inrichting kamers heeft in de categorieën een tot en met vijf sterren.
Het hoteldebat leverde overigens weinig nieuwe en concrete innovatieve ideeën op. Het opvallendste idee was ongetwijfeld de ontbijtautomaat. Aangezien hotelgasten steeds minder gebruik maken van het ontbijt kunnen hoteliers zich veel kosten en moeite besparen door het ontbijt uit een automaat aan te bieden. Verder was er het hilarische idee om een hotel geheel uit te rusten met bierleidingen zodat gasten op de kamer bier kunnen tappen.
Opvallend was wel dat de deelnemers aan het debat, als het om innovatie gaat, vooral willen investeren in de software, de gasten en het eigen personeel. Wat innovatie via moderne techniek betreft, willen de hoteliers vooral investeren internetmogelijkheden om met de de buitenwereld te communiceren. Overigens was een kleine meerderheid van de aanwezigen (53 procent) het eens met stelling dat ouderweste gastvrijheid meer oplevert dan innovatie.