Tafelaankleding is een essentieel onderdeel van het creëren van sfeer en beleving, weet Chris Waalder, key accountmanager bij Stylepoint, al ruim 20 jaar gespecialiseerd in het faciliteren van de perfect gedekte tafel. 'Sterker nog, het is vaak één van de eerste dingen die gasten opmerken. Het gevoel dat je gasten krijgen van een sfeervol gedekte tafel zet meteen de toon voor de rest van de avond, en maak je er écht wat unieks van, wordt dit beloond met online complimenten.' Waalder doelt hiermee op het Instagrammable maken van horecatafels. 'In deze tijd natuurlijk een must.'
Wat past bij jou?
In de inspiratieruimte van Stylepoint in Utrecht kunnen horecaondernemers dan ook exact zien hoe je dit doet, en op maat. Vooral dat laatste is belangrijk, benadrukt Waalder. 'Er is veel mogelijk, maar het moet ook bij je identiteit passen en praktisch zijn. Wat wil je uitstralen? Wat heb je al? Wat wil de gast? Alles valt of staat met de juiste keuze voor kleur, vorm en materiaal.'
Behalve mooi moet tafelaankleding inderdaad uitvoerbaar zijn, onderschrijft Nick Pikkemaat, accountmanager bij Wegter, specialist in tijdloos tafeldesign. 'Een prachtig ogend servies is geweldig, maar als het snel stuk gaat of niet stapelbaar is, heb je er op de lange termijn weinig aan.' Kijk daarom in de eerste plaats altijd naar functionaliteit en kwaliteit, adviseert hij.
Rustige basis
Wegter is een familiebedrijf met inmiddels de vierde generatie aan het roer, vertelt Marre Stolk (contentmarketeer bij Wegter). 'Wij onderscheiden ons door tijdloze kwaliteit te bieden. Less is more, kun je in onze optiek wel zeggen. Door een rustige, mooie basis neer te zetten, creëer je het perfecte vertrekpunt om met accessoires en details te gaan personaliseren.' Als voorbeeld noemt ze een subtiel fileerrandje, of logo op het servies of bestek. 'We zien ook veel vraag naar wit, natuurlijk gevormd servies. Met bijvoorbeeld goudtinten, momenteel erg in trek, kun je de accessoires er vervolgens echt uit laten springen.'
'Vintage gold is het helemaal in de restaurantwereld', weet ook Waalder. 'Wereldwijd zie je deze trend terug en de verwachting is dat dit nog wel even zo blijft.' Ook Stylepoint adviseert een sterk basisservies, maar dan wel met een twist. 'Een opvallende rand, glazen borden… Het mag smaakvol opvallen. Dit geldt overigens ook voor het bestek. Kies voor nét even wat anders met een werkje, dat maakt echt een verschil.'
'Mensen gaan uiteten omdat ze verrast willen worden', is Pikkemaat het met Waalder eens. 'Als ze dan hetzelfde servies of bestek als thuis voorgeschoteld krijgen, worden ze daar niet door geïnspireerd. Het mag daarom best wel wat bijzonders zijn.' Dat onderscheidende vermogen kun je eveneens perfect terug laten komen in het presentatiemateriaal, vertelt Waalder. 'Serveer bijvoorbeeld bitterballen, olijven of brood in schaaltjes met aparte vormen of kleuren. Of van bijzonder materiaal, zoals rvs.'
Sfeervolle ledverlichting
Dé ultieme sfeermaker aan tafel is natuurlijk de verlichting. 'Hierin zien we steeds meer de led-lampjes terugkomen', vertelt Waalder. 'In vele kleuren en maten beschikbaar. Gezellig en ook nog eens duurzaam en veilig.' Ook Wegter ziet open fire steeds vaker vervangen worden door led. 'Hier kun je mooi mee spelen', adviseert Stolk. 'Door (in zijn algemeenheid) hoogte te creëren, maak je een tafel nét even wat spannender.' Overdrijf hier overigens niet in, adviseert ze. 'Té grote kandelaren of boeketten maken een tafel namelijk weer pompeus. Bovendien wil je elkaar in de ogen kunnen kijken en dat wordt wat lastig met een enorme vaas voor je neus.'
Vernieuw door slimme restyling
Stylepoint krijgt regelmatig de vraag hoe vaak je nu moet restylen in tafelaankleding om onderscheidend te blijven, vertelt Waalder. 'Wij adviseren zo om de vijf jaar. Op deze manier haal je je investering er ruimschoots uit, maar blijf je wel up-to-date. En wil je dit niet? Voeg dan regelmatig bijzondere componenten toe aan de basis.' Met die componenten kun je bovendien goed inspelen op de seizoenen, haakt Stolk in. 'Met verschillende kleuren en accessoires kun je op een relatief goedkope manier meebewegen en geef je je gasten toch het idee dat je vernieuwt. Bovendien doet de juiste kleur in het juiste jaargetijde veel met het sfeergevoel dat achterblijft. Het gevoel waardoor je top-of-mind blijft bij de gast.'
Dit artikel is gesponsord door Facility Trade Group.