Horecamedewerkers in vaste dienst jaloers op zzp'ers

Horecamedewerkers in vaste dienst jaloers op zzp'ers
886642548

Drie op de vijf horecamedewerkers in vaste dienst is (wel eens) jaloers op zzp'ers. De reden is dat hun freelancende collega's meer verdienen, meer controle hebben over hun werktijden en geen vaste werkplek hebben.

Hogere inkomen

Dat blijkt uit onderzoek van Quinyx, aanbieder van AI-gedreven softwareoplossingen voor personeelsplanning. Het hogere inkomen van zzp’ers is voor 27 procent van de ondervraagden reden voor scheve ogen, jaloers gedrag dus.

Op de tweede plaats noemt 24 procent de controle over de uren die zzp’ers hebben en de bijbehorende flexibiliteit. Tot slot vindt 7 procent de afwisseling in werkplekken die zzp’ers hebben jaloersmakend.

Flexibiliteit

Voor het onderzoek werden in totaal 1.574 eerstelijnsmedewerkers ondervraagd in de retail, horeca en logistiek. Opmerkelijk is dat winkelmedewerkers en logistieke medewerkers juist de flexibiliteit in werktijden als voornaamste reden (respectievelijk 29 procent en 24 procent) noemen voor jaloezie.

Het onderzoeksbureau deelde de mate van jaloezie op in generaties. Zo blijken millennials (25 tot 34 jaar) met een uitkomst van 64 procent het meest jaloers op zzp’ers. Daarna volgt Generatie Z (18 tot 25 jaar) met 62 procent. Het minst jaloers zijn de ‘ouderen’, de 45-plussers; bij hen geldt dit voor 42 procent.

Redenen voor jaloezie

 ‘Ons onderzoek toont aan dat horecapersoneel onder andere flexibiliteit en controle over de werktijden zoals zzp'ers hebben, bijzonder aantrekkelijk vinden’, zegt Jan de Rooij, countrymanager Nederland bij Quinyx. ‘Door werknemers meer zeggenschap te geven over hun werktijden en omstandigheden, verhoog je de betrokkenheid en loyaliteit. In een krappe arbeidsmarkt is het behouden van waardevolle medewerkers een prioriteit.’

De Rooij heeft wel een tip om medewerkers tevreden te houden. ‘Gebruik technologie en innovatie om de werkomstandigheden te verbeteren en zorg ervoor dat je personeel zich gewaardeerd voelt. Het is niet alleen goed voor de werknemers, maar ook voor een bedrijf als geheel.’

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.