Schuld van AI
Tegen de BBC vertelt Wilking dat sinds de komst van AI-tools als ChatGPT er een opvallende toename is van het aantal phishing-zaken (het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse website om ze daar – nietsvermoedend – te laten inloggen met bijvoorbeeld hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardnummer red.).
‘Sinds de opkomst van de e-mail hebben we al last van phishing’, aldus de beveiligingsdirecteur. ‘Maar sinds de lancering van ChatGPT is het pas echt gegroeid. De daders gebruiken AI om aanvallen uit te voeren die e-mails veel beter nabootsen dan alles wat we tot ervoor hadden gezien.’ Was het voorheen – door bijvoorbeeld slecht taalgebruik – makkelijk om een nepmailtje te herkennen. Tegenwoordig zijn dergelijke berichten met behulp van AI in foutloos Nederlands opgesteld.
Valse mailtjes
‘Dankzij’ AI kunnen internetfraudeurs nóg makkelijker en betere nepberichten opstellen waardoor argeloze klanten beter worden misleid. Bijkomend nadeel is dat de valse mailtjes ook lastiger traceerbaar zijn, constateert Booking die derhalve de noodklok luidt. De boekingssite waarschuwt klanten niet zomaar op linkjes te klikken en extra alert te zijn. Het gebruik van een tweefactorauthenticatie is volgens het bedrijf een slimme manier om phishing tegen te gaan.
Volgens Wilking zet Booking.com alles op alles om fraudeurs een halt toe te roepen. Onder meer door met behulp van AI nepberichten te blokkeren.