Strenge regels
Deze strenge regels gelden voor meerdere internetreuzen. Zo vallen ook Google, Apple en Amazon onder deze Wet op de Digitale Markten (DMA). De EU verscherpt de regels voor Booking.com omdat is geconstateerd dat gebruikers als het ware bijna verplicht zijn het internetplatform te gebruiken. Zo kunnen met name hotels eigenlijk niet meer zonder Booking.
DMA schrijft nu voor dat ‘poortwachters’ concurrenten ook ruimte moet geven op hun platforms. Booking speelt een zeer prominente rol tussen bedrijven en consumenten. De Europese Commissie geeft het bedrijf een half jaar de tijd om aan de nieuwe regels te voldoen.
Eerlijke toegang
‘De regels waaraan Booking.com zich moet houden, moet mensen die hotels boeken meer keuze en vrijheid geven’, stelt Brussel. ‘Daarnaast moeten de regels ervoor zorgen dat zakelijke gebruikers eerlijke toegang tot de poortwachtersdiensten van Booking.com krijgen.’
Mocht Booking.com een fusie of een overname overwegen, dan moet dat per direct aan de Europese Commissie worden gemeld. Doet de internetgigant dat niet, dan kan een overtreding van de DMA een boete tot 10 procent van de jaaromzet tot gevolg hebben.
De cijfers
Volgens de Europese regels is er sprake van een poortwachtersrol als een platform minstens 45 miljoen maandelijkse gebruikers heeft. Ook moet een techbedrijf een marktwaarde hebben van plus 75 miljard euro en minimaal 7,5 miljard euro omzet draaien.
Een woordvoerder van Booking.com reageert als volgt op bovenstaand artikel: 'We werken al enige tijd samen met de Europese Commissie in afwachting van het besluit van vandaag. Terwijl we hun aanwijzingsbesluit bekijken, zullen we constructief met hen blijven samenwerken en oplossingen ontwikkelen om aan de eisen te voldoen.'