IntercityHotels, onderdeel van Deutsche Hospitality, zijn te vinden in de buurt van stadscentra en verkeersknooppunten zoals treinstations of luchthavens. Daarmee richten de hotels zich op gasten die ‘on the move’ zijn, zowel zakelijk als privé. IntercityHotels zijn moderne en stijlvolle hotels met het comfort van de hogere middenklasse. Inmiddels telt het hotelmerk meer dan veertig locaties in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, Oman en China.
Nieuwe vestigingen
Het eerste IntercityHotel van Nederland opende in 2015 in Enschede. In 2022 kwam daar Amsterdam Airport bij. In maart 2024 staat de opening in Breda gepland. Dit gloednieuwe pand met 174 kamers, een restaurant, bar en vergaderfaciliteiten, bevindt zich naast het treinstation. In juni opent de vestiging in het vernieuwde stationsgebied van Leiden, met 115 kamers, een ontbijtrestaurant en een bar. ‘IntercityHotel wil groeien’, zegt Cynthia Schoonderwoerd, pre-openingsmanager in Breda en Leiden en daarna general manager in Leiden. ‘En in Nederland is daar zeker ruimte voor.’
Next Gen-hotel
De nieuwste aankondiging is een hotel in Rotterdam-Schiedam, gepland voor eind 2025. Het wordt geopend naast het treinstation van Schiedam en biedt 283 kamers, een restaurant, een bar en vergaderruimtes. ‘Dit is het eerste Next Gen-hotel’, weet Schoonderwoerd. ‘IntercityHotel is stijlvol, comfortabel en flexibel. Denk aan long-stay units, waar steeds meer vraag naar is. Het center piece van het nieuwe concept is City Square, een lobby met een open inrichting, ideaal voor een overleg, om even te werken of om lekker een hapje te eten. Het Next Gen-hotel in Rotterdam-Schiedam zal nog meer gericht zijn op gasten die ‘on the move’ zijn, onder meer met slimme technologie.’
Luxe 4-sterrenhotel
Naast IntercityHotel heeft Deutsche Hospitality nog twee hotelmerken in Nederland. Het Steigenberger Airport Hotel Amsterdam is sinds 2012 onderdeel van de keten. Dit luxe 4-sterrenhotel ligt direct naast het Amsterdamse bos en telt 440 kamers. Ook beschikt het hotel over vijftien vergaderzalen. Daarnaast kunnen gasten onder meer gebruikmaken van een binnenzwembad, een sauna en een fitnessruimte. Verder kunnen ze de gehele dag terecht in de lounge, in één van de twee restaurants of in de bar.
Muziek en lifestyle
In 2015 opende het eerste Jaz in the City-hotel ter wereld in Amsterdam, naast de Ziggo Dome en de Johan Cruijff Arena. Dit hotel is uitgerust met 258 kamers, drie vergaderruimtes en een exclusieve boardroom. Jaz in the City verwelkomt een heel ander type gast, zegt Schoonderwoerd. ‘Hier gaat het om lifestyle, muziek en cultuur in een informele setting, gericht op (internationale) gasten die willen genieten van alles wat de stad te bieden heeft. Jaz in the City omarmt de lokale cultuur, onder meer met live acts, art en lokale producten.’ Jaz in the City is ook te vinden in Stuttgart en Wenen.
Welk hotel gasten ook kiezen; ze mogen overal dezelfde service en gastvrijheid verwachten. ‘Daar zetten de medewerkers zich elke dag voor in’, zegt HR-manager Astrid Braun. ‘Om hier te werken, moet je passie hebben voor gastvrijheid en een drive om een wauw-beleving voor gasten te creëren.’
Maar in de zoektocht naar de juiste medewerker wordt volgens Braun niet meer alleen gekeken naar opleiding. ‘Misschien heb je niet een passende opleiding gevolgd, maar bezit je wel andere waardevolle competenties. Bij ons krijg je de kans om het vak te leren. We bieden medewerkers veel mogelijkheden om zich te ontplooien en door te groeien. Daarom investeren we veel in training en ontwikkeling.’
Flexibele uren
De hotels willen moderne werkgevers zijn die aansluiten bij meerdere generaties. Medewerkers krijgen bijvoorbeeld meer keuzevrijheid. ‘Dat doen we onder andere door flexibele uren aan te bieden, zowel voor de operationele afdelingen als de offices’, zegt Braun. ‘Dit is een van onze arbeidsvoorwaarden die past bij de nieuwe generatie. We kunnen medewerkers de flexibiliteit bieden die ze tegenwoordig nodig hebben, zoals we dat ook aan onze gasten bieden. Daarnaast vinden we onboarding erg belangrijk om medewerkers vanaf het begin te binden en te behouden. We hebben hiervoor een uniek en verbindend onboarding-proces ontwikkeld. Kortom: alles om medewerkers bij ons te laten excelleren.’
Dit artikel is gesponsord door Deutsche Hospitality.