Organisaties verkondigen volgens de directeur van de vakvereniging voor frituurprofessionals in de media dat ondernemers de bijdrage die moet worden betaald voor eenmalige snack- en drinkverpakkingen, als ‘extra winst in eigen zak steken’.
Ten onrechte in een negatief daglicht
Van Rooij verwijst naar een uitspraak van onder meer Mission Reuse, een platform voor hergebruik waarin Natuur & Milieu deelneemt. Hij is van mening dat de frituurbranche door dit soort beweringen ten onrechte in een negatief daglicht wordt gezet.
Totaalprijs ongewijzigd
De werkelijkheid is in zijn ogen namelijk heel anders. ‘Afgezien van de vele snackbars die overstappen op milieuvriendelijker alternatieven, zijn er veel ondernemers die de totaalprijs ongewijzigd hebben gelaten, maar wél plastic verpakkingen op de bon vermelden.’ Dat moet trouwens ook, zo benadrukt Van Rooij. ‘Van extra winst is dus geen sprake.
Verwijderingsbijdrage over het hoofd gezien
De ProFri-directeur stelt bovendien dat criticasters meer zaken over het hoofd zien. ‘Zo wordt voorbijgegaan aan de verwijderingsbijdrage en de single use plastic (SUP)-opslag waarmee ondernemers sinds dit jaar worden geconfronteerd.’
Vaker 5 cent dan 50 cent
De bijdrage die ze nu vragen, compenseert volgens Van Rooij nauwelijks de gestegen kosten van de verpakkingen die menig ondernemer nog helemaal niet in de prijs had doorberekend. ‘Bovendien is die toeslag gematigd. Er wordt vrijwel nergens 50 cent gerekend, 5 cent komt je vaker tegen.’
Plasticvrije verpakkingen
Waaraan media en organisaties ook voorbijgaan, aldus Van Rooij, is het feit dat veel frietbedrijven al plasticvrije verpakkingen gebruiken en nog vele honderden snackbars deze overstap nu of op korte termijn gaan maken.’
Logische prijsverhogingen
De ProFri-voorman erkent wel dat in de branche sprake is van prijsverhogingen, al noemt hij dat dan weer geen wonder. ‘De nasleep van corona, gestegen inkoopkosten, forse huurverhogingen die worden doorgevoerd, personeelslasten die tientallen procenten stegen en niet te vergeten de energiekosten. Dit tikt allemaal door. Volgens recent onderzoek van accountants wankelt 15 procent van de horeca in ons land. Dat is natuurlijk niet voor niets.’
Boete voor wie iets op straat gooit
Van Rooij denkt dat het invoeren van boetes voor mensen die iets op straat gooien, gepaard had moeten gaan met de invoering van de nieuwe maatregel. ‘Ook zou de overheid afvalverwerkers sancties moeten opleggen als via hen Nederlands afval in het buitenland in het milieu wordt gedumpt. Dat gebeurt namelijk op grote schaal en daarvan springen de tranen je in de ogen.’
Richtlijnen kabinet
Sinds 1 juli mogen wegwerpverpakkingen niet meer gratis worden weggegeven. Klanten moeten betalen voor plastic wegwerpbekers en voedselverpakkingen. Ondernemers bepalen zelf welk bedrag klanten betalen. Het kabinet noemt als richtlijn 25 cent voor bekers, 50 cent voor een maaltijd en 5 cent voor voorverpakte groente, fruit, noten en portieverpakkingen.
Eigen beker
Daarnaast moeten bedrijven een alternatief bieden dat opnieuw kan worden gebruikt. Een zelf meegebrachte beker of verpakking bijvoorbeeld. Of een beker of verpakking die klanten kunnen terugbrengen met statiegeld of een ander retoursysteem.
Vanaf 1 januari 2024 worden de regels strenger en mogen geen plastic wegwerpbekers en voedselverpakkingen meer worden gebruikt in een gesloten omgeving, tenzij minimaal 75 procent van de betreffende uitgegeven wegwerpverpakkingen hoogwaardig gerecycled wordt.
De nieuwe regels hebben als doel de negatieve gevolgen van plastic in het milieu te verminderen en gelden voor horecabedrijven, bedrijfsrestaurants, stands op festivals en verkooppunten.