De Stadshaven Brouwerij Rotterdam is -naar eigen zeggen- het eerste Nederlandse bedrijf dat zowel recept, merknaam als etiket door artificial intelligence laat bepalen. De ‘Mayflower Bock’ is vanaf mei in de eigen Gastropub van de Stadshaven Brouwerij en bij diverse horecazaken en slijterijen verkrijgbaar.
'Innovatie stroomt door onze aderen en bierketels. Daarom past dit "experiment" ook zo goed bij ons. Wij zien het als een kans om deze nieuwe wetenschap van kunstmatige intelligentie te combineren met onze eigen vakkennis, creativiteit en de kracht van onze hoogwaardige installaties', aldus brouwmeester en initiatiefnemer van dit project Oliver Hudelmaier.
Recept van een ‘chatbot’
De Stadshaven Brouwerij maakt voor de ontwikkeling van het bier gebruik van de chatbot ChatGTP, een geautomatiseerde gesprekspartner. Het zorgt voor een natuurlijk gesprek tussen een mens en een computer en kan complexe opdrachten uitvoeren.
De brouwerij heeft deze slimme AI-applicatie nu de vraag gesteld om een concreet voorstel te doen voor een ‘lentebok met de toevoeging van tropische fruitsoorten en citrusvruchten’. Hier is een specifiek recept uitgerold, wat straks tot in precisie wordt uitgevoerd.
Ook voor de naam werd ChatGTP ingeschakeld en gevraagd een passende suggestie te doen waarin het ‘biertype’ en een ‘verwijzing naar de scheepvaart of ‘een maritiem wezen’ terugkwamen. Dit resulteerde in de naam ‘Mayflower Bock’.
Stadshaven Brouwerij: 'Bewust experiment'
De Stadshaven Brouwerij zegt dit project bewust aan te gaan. 'Het voormalig haventerrein waar wij zitten, staat bekend als creatieve broedplaats, proeftuin en voorbeeld van de circulaire economie van de toekomst.
Hier worden nieuwe technologieën bedacht, getest en geïmplementeerd. Juist om die reden trekken wij nu de stoute schoenen aan voor de ontwikkeling van dit artificial intelligence-bier.'