Nina Pierson en Jop de Graaf startten SLA in 2013 en exploiteren inmiddels dertien vestigingen in eigen beheer. Over het initiatief vertelde Pierson eerder tegen Misset Horeca: ‘Het is geen echt hospitality-concept, maar een formule die het voor mensen zo gemakkelijk mogelijk moet maken om gezond te eten.’
Ambitieuze groeiplannen
Om die ambitie te versnellen, is gekozen voor een kapitaalinjectie. ‘SLA heeft ambitieuze groeiplannen en het is nu het moment om dat te realiseren’, vertelt managing director Hans Bruning. ‘Daarvoor is kapitaal nodig.’
De betrokkenen van SLA kwamen in contact met platform Broccoli, dat volgens Bruning ervaring heeft met partijen die eveneens groen en duurzaam willen ondernemen. ‘SLA wordt een coöperatie en mensen kunnen met een minimale investering van 250 euro een certificaat van een aandeel kopen. Investeerders worden daarmee mede-eigenaar.’
Het primaire doel is 1 miljoen. ‘Maar dat gaan we wel halen’, aldus Bruning. ‘We kunnen eventueel meer beschikbaar stellen, al verwachten we met dat miljoen flinke stappen te kunnen zetten.’
Alle markttrends mee
De managing director noemt deze stap een ‘heel logische’. ‘Als bedrijf zijn we klaar voor snelle groei. Alle grote trends in de markt wijzen onze richting op. Plantaardig, duurzaam, noem ze maar op. Maar om die groei te kunnen realiseren, hebben we kapitaal nodig. Bovendien past het bij wie we zijn. Jaarlijks verkopen we 400.000 maaltijden, we durven dus te zeggen dat we een stevige fan base hebben.’
Omzet verdubbeld naar 6 miljoen
SLA verdubbelde de afgelopen twee jaar naar een omzet van 6 miljoen euro en richt zich met de groeiplannen op drie pijlers. Bruning daarover: ‘Allereerst autonome groei, dus toename van het aantal eigen winkels. Tweede pijler is groei van de franchisevestigingen, met als ambitie om ondernemers te helpen met hun financiering. En tot slot zogeheten new business. Ontwikkeling van onze cateringtak en het openen van vestigingen in het buitenland.’
Franchise
Vorig jaar oktober melden Pierson van De Graaf te starten met franchise. Bruning is aangesteld om onder andere dat proces in goede banen te leiden. De reacties daarop waren overweldigend. ‘Dat zelfde geldt voor deze campagne, de belangstelling is echt boven verwachting.’
YB
Eerder dit jaar koos ook YB - voorheen bekend als Yoghurt Barn, maar inmiddels een volledig plantaardige formule - voor een coöperatie en - dus - de mogelijkheid om mede-eigenaar te worden.