Die beslissing is volgens een woordvoerder van Grolsch ingegeven door een 'samenloop van omstandigheden', waaronder de internationale kritiek op de mensenrechtensituatie in de Golfstaat.
'Wij hebben net een nieuwe campagne gelanceerd, de nadruk ligt daarbij op samen tijd doorbrengen. We gaan er geen aparte WK-campagne van maken; , legt de zegsman van Grolsch uit.
Voetbal of verwijzingen naar het sportevenement in november en december komen niet voor in de reclames. Daarbij heeft Grolsch onder andere meegewogen hoe klanten zouden reageren op marketinguitingen met verwijzingen naar het sportevenement in november en december.
Grolsch onbeslist over zendtijd reclame
Volgens mensenrechtenorganisaties zijn sinds de toewijzing van het WK aan Qatar in 2010 duizenden gastarbeiders overleden. Dat gebeurde onder andere op bouwplaatsen waar stadions voor het toernooi werden gebouwd.
Bij eerdere eindtoernooien van het Nederlands elftal kwam het biermerk wel met speciale acties rond een EK of WK. De laatste edities kwam de nadruk minder te liggen op oranje merchandise, meldt Grolsch. De brouwer weet nog niet of het zendtijd inkoopt in de reclameblokken rond WK-wedstrijden.
Supermarktketen Lidl gaf eerder aan geen grote reclamecampagne te voeren rond het WK voetbal in Qatar. Dat zou ongepast zijn vanwege een 'optelsom aan factoren'. Branchegenoten Albert Heijn, Jumbo en Plus weten nog niet wat ze rond het WK gaan doen.