Daarbij zullen door de aanhoudend hoge inflatie consumenten op termijn ook minder bereid zijn om een uitje te maken of een restaurant te bezoeken, gewoonweg omdat ze minder te besteden hebben.
Druk op de marges
De kenners benadrukken dat de sector rake klappen heeft gehad door corona en de maatregelen om de pandemie in te dammen. Daardoor kampen veel ondernemers onder andere met belastingschulden. Ook drukken de hoge kosten voor energie en grondstoffen zwaar op de marges.
Evengoed een inhaalslag
Evengoed is er dit jaar wel sprake van een inhaalslag na de magere coronatijd. Zo zullen de reisbranche en musea dit jaar met 100 procent groeien. Bioscopen zullen goed zijn voor 80 procent groei. Verder zetten restaurants naar verwachting 20 procent meer om en zullen hotels een kwart meer verdienen. Ondanks deze groei wordt het niveau van voor de crisis nog niet bereikt.
Verschil in sectoren
ABN AMRO benadrukt dat er binnen de sector wel verschillen zijn. Fastfoodrestaurants, campings en vakantieparken scoren naar verwachting beter dan in 2019, het laatste jaar voor de crisis.
Attractieparken en dierentuinen
Onder andere attractieparken en dierentuinen profiteerden vorig jaar van Nederlandse toeristen. Hier verwacht ABN AMRO dat de bezoekersaantallen dit jaar op bijna 85 procent van het niveau van voor corona zullen liggen.