Collectief werken met aanbetaling vermindert no show

Collectief werken met aanbetaling vermindert no show

Gasten die zonder tegenbericht wegblijven, vormen een grote kostenpost voor restaurateurs.

Uit een enquête van Misset Horeca blijkt dat toprestaurants gemiddeld €21.600 gemiste omzet hebben door tafels die leeg blijven na reservering, oftewel €1800 per maand. Lege tafels waren altijd al pijnlijk voor restaurants, maar met de coronamatregelen van afgelopen jaren, waarbij restaurants minder couverts mochten draaien, hakte het er helemaal flink in.

In de strijd tegen no shows starten veel restaurateurs met creditcardregistratie, iets dat in de hotellerie al heel normaal is. Of ze nemen telefonisch contact op met de gasten die voor die dag een tafel hebben gereserveerd. Dit persoonlijke contact vermindert de no show. Als ze anoniem kunnen blijven, is het voor mensen makkelijker om zonder bericht weg te blijven.

Eén van de echte oplossingen voor het tegengaan van
no show is volgens veel ondernemers het vragen van een aanbetaling in de vorm van een ticket. Restaurants die werken met een aanbetaling zien hun no shows direct verdampen. Toch zijn niet alle ondernemers overtuigd. Het lijkt namelijk haaks te staan op de gastvrijheid die horecaondernemers willen bieden, ook aan onfatsoenlijke gasten.

Die gasten realiseren zich vaak helemaal niet wat de gevolgen zijn voor ondernemers. ‘Want wat maakt dat ene tafeltje nou uit?’ Dat er heel hard geknokt moet worden voor elke cent en dat no show het verschil kan zijn tussen winst en verlies, beseffen ze niet.

Als mensen bij de bioscoop, het theater of de fysio niet komen opdagen, vinden ze het heel gewoon dat ze hun geld kwijt zijn. Dus waarom kan zoiets niet bij een restaurant?

Ons onderzoek toont aan dat de weerstand tegen het aanbetalen sterk afneemt. Nu ziet bijna 44 procent het niet zitten. In een vorig onderzoek in 2015 was dat nog 67 procent. De bereidheid wordt groter als we met z’n allen gaan vragen om een aanbetaling. Restaurants zouden dit eigenlijk moeten omarmen. Hoe meer restaurants het doen, hoe sneller het geaccepteerd wordt en hoe sneller we af zijn van die irritante no show.

Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.

Bekijk deze collectie

Financieel gezond

Bij het exploiteren van een horecazaak komt enorm veel kijken. Vooral op financieel gebied. In deze collectie staan tips & tricks om het rendement van je horecazaak te verhogen. Ook bevat de collectie kennisartikelen over financiering en (het voorkomen van) faillissement.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.