Walraven Sax bestaat volgend jaar 200 jaar en is onderdeel van de Zwitserse internationale groep Marussia Beverages. Het in Breda gevestigde concern wordt echter nog steeds lokaal geleid. Binnen het portfolio van het wijnbedrijf bevinden zich ook een aantal mooie gedistilleerd merken.
Bijzonder terrasseizoen
Commercieel directeur Manuela Feijoo Jimeno denkt dat het komende terrasseizoen bijzonder zal zijn. Vooral vanwege het opheffen van veel coronamaatregelen, waardoor de gast meer en vaker wil genieten op een terras. ‘Daar is grote behoefte aan en wij denken dat ook na een doordeweekse werkdag het terras goed bezet zal zijn. Gedurende de gehele week zal het er druk zijn en dus niet voornamelijk in het weekend. Er wordt gesnakt naar een stuk gezelligheid na deze maanden van veel thuiszitten’, verwacht de commercieel directeur die een aantal belangrijke trends op wijngebied benoemt. Zo zal de vraag naar rosé en frisse witte wijnen toenemen. Ook is er groei te verwachten van het aperitivo moment, waar het Italiaanse Hotel Starlino perfect voor kan worden ingezet. Ook wordt de kwaliteit van de wijnen steeds belangrijker gevonden.
Blush rosé
Hoewel wijn van oudsher een traditionele markt is, waarin wat minder snel wordt ingespeeld op de behoeften van de gast, ziet Manuela Feijoo Jimeno toch wel degelijk accentverschillen ontstaan in de loop der jaren. Terrasgasten gaan volgens haar voor dranken die toegankelijk zijn. ‘Met een zonnetje erbij wordt veel gekozen voor rosé en dan met name de lichte rosés. Deze blush-varianten zijn populair, veel meer dan de donkerdere varianten die tegenwoordig ook wat minder verkrijgbaar zijn,’ constateert ze.
Aperitief
Ook is de verwachting dat cocktails en andere proposities binnen aperitief het goed gaan doen. ‘De Spritz was heel populair, maar we zien dat ook meer margerijke varianten die in opkomst zijn’, stelt Manuela Feijoo Jimeno, die verder constateert dat witte frisse wijnen door blijven groeien, waardoor de rode wijnen ietwat onder druk staan. ‘De consument is echt op zoek naar de toegankelijke en frisse wijnen die ze vaak in de witte varianten vinden. Maar ze zijn ook op zoek naar nieuwe varianten die nog niet heel bekend zijn. Hier kan je denken aan Verdejo, Viognier en Pinot Grigio die verder door blijven groeien. De Chardonnay blijft nog wel grootste druifvariant binnen de witte wijn.’
Het is volgens haar een gegeven dat kwaliteit steeds belangrijker wordt. ‘We drinken met zijn allen minder, maar als het glas dan toch op tafel komt, moet het ook goed zijn’, aldus de commercieel directeur die ook het belang van een mooi uitziend glas ter sprake brengt. ‘Veel gasten willen een foto van het terrasmoment en dus ook van het glas en de fles. Ze willen de ervaring delen met hun social community. Social media is heel belangrijk geworden. Het betekent voor ondernemers dat ze daar ook rekening mee kunnen houden. Maak het terrasmoment Instagrammable zeggen wij dan.’ Het belang hiervan voor de horeca valt niet te onderschatten in de komende lente- en zomermaanden.
Alcoholvrije wijnen
Alcoholvrije wijnen doen het ook erg goed op dit moment. De consument is steeds meer bezig met gezondheid en kiest vaker voor een alcoholvrije wijn. De afgelopen jaren laat deze categorie groeicijfers zien, versus een dalende totale wijnmarkt. Het gaat bij alcoholvrij relatief nog wel om een klein segment, maar het is voor ondernemers heel interessant om alcoholvrije proposities aan de kaart toe te voegen. ‘Het liefst als aparte sectie op de kaart, dat werkt heel goed.’ Binnen het assortiment van Walraven Sax zijn de alcoholvrije wijnen van Torres een begrip. Maar ook de alcoholvrije gedistilleerde proposities doen het goed, zoals Undone en de alcoholvrije variant van de populaire limoncello van Pallini. Manuela Feijoo Jimeno: ‘Gasten kiezen voor geheel 0.0% of een alcoholische propositie. Vandaar dat het belangrijk is het aparte op de wijnkaart aan te bieden. De gast kan dan gericht kiezen.’
Inspelen op personeelstekort
Het personeelstekort dat in de horeca een algeheel erkend probleem is, heeft geleid tot waardevolle tips die Walraven Sax de horecaondernemers mee wil geven. ‘Er kan bijvoorbeeld meer gewerkt worden met grote flessen en magnum flessen, zodat het personeel minder vaak naar het tafeltje hoeft te lopen’, legt Manuela Feijoo Jimeno uit. ‘De loopbewegingen kunnen dan geminimaliseerd worden en grote flessen zijn ook nog eens Instagrammable. Het werkt ook als domino-effect. Als de ene tafel bestelt, volgen er gauw meer.’
Verder hecht ze aan herkenbare merken voor gasten. ‘De verhalen achter die merken zijn belangrijk om te blijven vertellen. De gast stelt dat ook op prijs.’ De helft van de omzet bij Walraven Sax is horeca-gedreven en de andere helft retail gedreven. Hiermee kan de wijndistributeur en -importeur merken aan alle kanalen aanbieden. Binnen het merk wordt gewerkt met verschillende ranges/proposities, die binnen de verschillende kanalen worden aangeboden. ‘De afgelopen corona-jaren zagen we duidelijk een verschuiving richting retail. Logisch ook. Nu denken we dat dit gaat afvlakken en dat het horeca-kanaal weer belangrijker gaat worden,’ besluit de commercieel directeur.
Dit artikel is gesponsord door Walraven Sax