Eigenaar Hans Wingender van Fresh Food Fast Company heeft ruim twintig jaar ervaring in de fastservice. ‘Ik ben verantwoordelijk geweest voor de groei van KFC in Noord-Europa, maar heb er op een gegeven moment voor gekozen voor mezelf te beginnen en op zoek te gaan naar een relevant merk dat ik zou kunnen introduceren in in ieder geval Nederland.’
‘Next level fastfood’
Dat merk is Freshly Chopped geworden. ‘Opgericht in Ierland en voor mij next level op het gebied van fastfood’, aldus Wingender. ‘Het is de gezonde tak van fast service en heel relevant. Het voldoet aan de wensen van de consument. Die wil weten of het product en de omgeving veilig zijn, waar de producten vandaan komen en er op ieder moment van de dag snel toegang tot hebben.’
Geen suikers en e-nummers
Een ander sterk punt is volgens Wingerder de beleving. ‘Door het choppen van de salades, daar komt de naam vandaan, is er veel te zien en te ruiken. Het interieur krijgt frisse kleuren die de versheid benadrukken en we maken het warm en gezellig.’
Gasten kiezen zelf hoe ze hun bestelling willen. ‘Basis zijn de salades, die je naar eigen wens aanvult met een verscheidenheid aan toppings. We serveren ze in een bowl of een wrap, of als sandwich bijvoorbeeld. Verder op het menu smoothies en andere gezonde dranken zonder suikers en e-nummers. Frisdrank staat dus niet op de kaart.’
Ambities in zes landen
Fresh Food Fast Company heeft als masterfranchiser de rechten gekocht voor de opening van vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Denemarken en Zweden. ‘We beginnen op de Stationsweg in Leiden, waar eind februari of begin maart de eerste locatie opent. We kunnen nog geen startdatum noemen, omdat we afhankelijk zijn van de leveringen en dat is door corona allemaal flink vertraagd.’
Wingerder noemt Leiden een perfecte locatie om te starten. ‘Het is vlakbij het station, er passeren veel fietsers, op loopafstand werken 18.000 mensen en 100.000 mensen wonen op vijf minuten fietsen met een elektrische fiets. Het zal ons veel inzichten opleveren als het gaat om toekomstige locaties.’
Drie company stores
Over die uitbreiding gesproken: voor de zomer zijn er drie company stores en daarna wil Fresh Food Fast Company uitbreiden door middel van franchising. ‘Het is een franchiseformule, maar de eerste drie locaties exploiteren we in eigen beheer. Met uiteindelijk internationale uitbreiding als doelstelling.’