Wat het winnen van de NFV Franchise Trofee 2021 nog mooier maakt, is dat het net na het 20-jarig jubileum van Kaldi komt. Kaldi-oprichter Hans Tietema: ‘Het is niet alleen een verdienste vanuit Kaldi, maar vooral ook van de circa 35 franchisenemers waarmee wij dit realiseren.’
Dit is niet de eerste prijs die Tietema met Kaldi ontvangt. In 2017 kreeg de oprichter bij de European Coffee Awards een prijs voor zijn bijdrage aan de koffie-industrie.
21 jaar Kaldi
Tietema startte ruim 21 jaar geleden met zijn eerste Kaldi koffiespeciaalzaak aan de Luttekestraat in Zwolle. Het concept voor de franchiseformule werd toen geboren. De Kaldi-formule kent verschillende elementen die elkaar aanvullen en versterken. Er is een proeflokaal, koffie en thee voor thuis en een selectie aan koffiemachines voor thuis.
Een koffie proeflokaal in een retail omgeving is wat Kaldi nog steeds zeer uniek maakt. ‘De basis van het succes van onze formule zit ’m in het samenwerkingsmodel franchise', zegt Tietema. ‘De franchisenemers staan centraal in alles wat we doen. Van een introductie van een product tot het kassasysteem; we overleggen alles en proberen keuzes te maken in het algemeen belang van de franchisenemers.’
Flexibel voor franchisers
De focus op bepaalde elementen verschilt per franchisenemer en hangt samen met de regio, de trends en andere ontwikkelingen in de markt. Deze flexibiliteit onder dezelfde paraplu geeft de franchisenemer ruimte om zich zo goed mogelijk aan te passen. De formule kenmerkt zich door duurzame groei en beweegt mee met de veranderende (online) markt.
Als franchiseorganisatie heeft Kaldi respect, transparantie en overleg met elkaar hoog in het vaandel staan. Samen met de ondernemers heeft de franchisegever een gemeenschappelijk belang: Kaldi succesvol maken. Succesvol betekent voor Kaldi dat élke ondernemer een goed inkomen verdient.
De jury roemde de organisatie Kaldi voor de samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer, de duurzame groei, communicatie en ten slotte de loyaliteit richting de franchisenemers.
NFV Franchise Trofee 2021
De NFV is de overkoepelende belangenorganisatie voor franchising in Nederland. De Franchise Trofee is de belangrijkste vakprijs voor franchiseformules. De trofee wordt sinds 2004 elk jaar uitgereikt en geeft erkenning op het gebied van samenwerking, kwaliteit en winstgevendheid.
De genomineerden dit jaar waren Kaldi, Sales Improvement Group en Home Instead. De genomineerden zijn verkozen op het gebied van winstgevendheid, goede verdiencapaciteit en onderlinge communicatie. De kandidaten werden na een presentatie beoordeeld op 7 onderwerpen met in totaal 30 elementen.