Het idee voor The Cool Market ontstond thuis in de keuken van initiatiefnemer Tom van der Wagen. Ingevroren Indonesische rendang en pesto lagen al standaard in zijn vriezer. Altijd makkelijk om in het drukke gezinsleven op ieder gewenst moment in te kunnen zetten. Dat bracht hem tot het idee om daar meer mee te doen.
Na maandenlange acquisitie bij restaurants en vele goede gesprekken verder, kon de eerste grote stap worden gezet. Van der Wagen durfde de stap te wagen, hij zegde zijn vaste baan op en gebruikte als startkapitaal de overwaarde uit de Utrechtse huizenmarkt.
Voordelen van invriezen
De voordelen van invriezen worden moeiteloos door hem opgesomd; 'echt lekker eten op tafel zetten wordt veel makkelijker, goed ingevroren gerechten zijn maandenlang houdbaar, er hoeven geen chemische conserveringsmiddelen bij, voedingsstoffen blijven beter bewaard en de logistiek wordt eenvoudiger. En daarmee kan elk echt goed restaurant zijn kunsten nu aan iedereen in Nederland laten zien.'
Lancering website
Via een voorverkoopcampagne werden al snel de eerste 170 proefpakketten verkocht, welke door het hele land worden bezorgd. Deze week werd de website Thecoolmarket.nl officieel gelanceerd. Mensen kunnen er onder meer bestellen: Pulled beef met Oosterse lak van restaurant Smink. Chicken Tikka Masala van India Palace, Kip knoflookbieslook dumplings van MaggieJiaozi en gele curry tahoe van Thais restaurant BaiYok. IJs van Professor Grunschnabel en Koek van Vondelkoeken.
Groter podium
The Cool Market hoopt chef-koks zo een groter podium te kunnen bieden. 'Als mensen niet in een grote stad wonen dan is er een beperkte keuze via maaltijdbezorging. Via Cool Market kunnen ze altijd terecht.' Van der Wagen beaamt dat zeker niet alles geschikt is om ingevroren aan te bieden, 'maar er kan heel veel. Door ingrediënten bijvoorbeeld vlak voor het invriezen toe te voegen, kan de structuur en gaarheid goed worden gecontroleerd. En zo zijn er nog veel meer manieren om tot een fantastische smaakbeleving te komen.'
Van de chef wordt verwacht dat deze de gerechten bereidt, inpakt en bevriest. The Cool Market haalt de gerechten af, bevriest deze in haar warehouse, onderhoudt het bestelplatform en zorgt ervoor dat de gerechten bij de klant komen.
Prijs gerechten
Bij The Cool Market bepaalt de kok zelf de prijs en daar komt nog een vaste marge bovenop voor de werkzaamheden van The Cool Market. 'Uiteraard is een scherpe prijs/kwaliteit verhouding zeer belangrijk voor het succes. We hopen dan ook dat zaken als efficiënter gebruik van de bestaande keuken, flexibiliteit op productie, geen benodigde verkoopmedewerkers, locatie- en logistieke kosten hierin meegenomen worden.'