Finalisten van de KETEL 1 Shake Off zijn bekend

Finalisten van de KETEL 1 Shake Off zijn bekend
Nolet startte in februari de KETEL 1 Hard Lemonade Shake Off.

De vijf finalisten van de KETEL 1 Shake Off zijn bekend. Flying Dutchmen Cocktails, Restaurant Het Hooihuis, Restaurant Wollegras, Tales & Spirits en Vic's Bar laten op 10 mei de Nolet Studio op de grondvesten trillen met hun eigen sensationele Hard Lemonade-mix. Wie gaat er met de hoofdprijs aan de haal?

‘Uit alle hoeken kwamen de Hard Lemonade video-inzendingen binnen,’ vertelt Bob Nolet van Nolet Distillery enthousiast.

Nolet startte in februari de KETEL 1 Hard Lemonade Shake Off om de horeca te ondersteunen in coronatijd en samen iets leuks te organiseren. Het KETEL 1 Shake Off team bezocht deelnemers in het hele land en voorzag hen van een deelnamepakket met alle ingrediënten om de klassieke Hard Lemonade te maken: KETEL 1 Jenever, Pinkyrose Straight Lemon, bruisend water, stirs, bamboe rietjes én de ‘1 For All’ pitcher om de serve in te presenteren.

Welk horecateam bedenkt de beste Hard Lemonade-mix met KETEL 1 jonge jenever en bruiswater?”

De opdracht: welk horecateam bedenkt de beste Hard Lemonade-mix met in ieder geval KETEL 1 jonge jenever en bruiswater? Bob Nolet: ‘We hebben veel fantastische recepten voorbij zien komen. Genoeg inspiratie voor onze horeca-partners om KETEL 1 Hard Lemonade op de kaart te zetten, juist nu we de eerste voorzichtige tekenen van versoepelingen voor de horeca zien.’

Hard Lemonade met wow-factor

De jury - bestaande uit cocktailgoeroe Arno van Eijmeren van Barrelproof Company, de Rotterdamse chefkok/ kunstenaar Job Pattinasarany van onder andere 24Kitchen en cocktailjournalist Ingmar Voerman - had een enorme kluif aan de inzendingen. De drie selecteerden de vijf finalisten op basis van de Shake Off-criteria smaak, presentatie, creativiteit én teamprestatie. Wat is het verhaal achter de serve, hoe wordt die gemaakt en hoe ziet die eruit? Helemaal in stijl met de nieuwe merkstrategie van KETEL 1: 1 For All. Allemaal hadden ze een absolute wow-factor aldus de jury.

KETEL 1 Shake Off
De jury selecteerde vijf finalisten op basis van de Shake Off-criteria smaak, presentatie, creativiteit én teamprestatie.

Restaurant Het Hooihuis

Restaurant Het Hooihuis in Roosendaal stak veel mankracht en tijd in het creëren van de ultieme Hard Lemonade: de Samen1. Luuk de Man: ‘We hebben met acht man twee ochtenden gebrainstormd, daar kwamen vier recepten uit. We wilden een goed doordrinkbare Hard Lemonade maken. Uiteindelijk hebben we er twee echt geproduceerd en toen een keuze gemaakt.’ In de Samen1 heeft Het Hooihuis KETEL 1 en bruiswater gemixt met een siroop van kardemon, venkelzaad, perensap, verse pee en een sap van limoen. ‘Een echte zomerse dorstlesser,’ lacht De Man. ‘De veer van Jeroen’ maakt de mix af. Deze verwijst naar de iconische pauw die vrij rondloopt in de tuin van het buitenterras. Hij is dolbij met het resultaat. ‘Geweldig dat Nolet deze wedstrijd tijdens de lockdown heeft georganiseerd. Ze hebben de horeca echt gemobiliseerd. Samen moet je het doen, vandaar de naam. Het heeft ons veel energie gegeven.’

Tales & Spirits

Raysa Straal, Joep van Koolwijk en Airto Cramer van Tales & Spirits uit Amsterdam zijn altijd in voor iets nieuws. Zij bedachten ‘De Grachtjuffie’. Daarbij gingen ze niet over een nacht ijs. Raysa: ‘We hebben echt onderzoek gedaan. Wat is leuk, wat past bij het product KETEL 1? En nog belangrijker: wat is iets wat mensen zouden willen bestellen als ze er meer dan eentje willen?’ De extra ingrediënten van De Grachtjuffie’, een knipoog naar een typische Amsterdamse pretty girl: perziklikeur van Rinquinquin, Verbana Cordial en Supasawa als zuurvervanger.

Restaurant Wollegras

Irma van Wieren, Jeffrey Wanders en Daniek Hoogland van Restaurant Wollegras uit Weiteveen maakten indruk met hun videopresentatie van ‘The Spicy Kombucha’, een mooie harmonie van muziek en beeld. Hoe passend in deze tijd: het muzieknummer New Start van Chef’s Special, gecombineerd met natuurlijke omgevingsbeelden. Terug naar de authenticiteit. Zelf gemaakte producten spelen de hoofdrol in The Spicey Kombucha: passievruchtsiroop en kombucha van citroengras en rode peper.

Een theezakje met thee die gebruikt is voor de kombuca, een stengel citroengras en een rietje van KETEL1 als garnering maken het plaatje compleet.

Vic’s Bar

Sai Hepsakker en Sule Yu van Vic’s Bar uit Amsterdam filmden de totstandkoming van hun ‘Familytails’ op het strand van Zandvoort, ‘de achtertuin’ van Sule Yu. Het graafwerk in het zand van Hepsakker illustreert de zoektocht naar de juiste mix met daarin verwerkt de Aziatische roots van beide heren. Het strand staat model voor het vakantiegevoel. ‘Als je niet op vakantie kunt, brengen wij Azië naar je toe.’ Sai Hepsakker en Sule Yu combineren in hun Familytails een cordial van de vijf Aziatische pepers bansura, timut, voatsiperifer, sarawak en szechuan met jasmijnthee. Met de naam refereren aan het familiegevoel, een kernwaarde van Nolet Distillery.

Flying Dutchmen Cocktails

Laura Klimaité is bartender én creatieve designer en dat is terug te zien in de inzending van Flying Dutchmen Cocktails uit Amsterdam. Een cocktail van een fris product en een korte, knallende, kleurrijke video vol humor, geïnspireerd op de jaren tachtig.  Twee dames, Laura Klimaité en Cecile Fayn met een konijn op de bank, die zich dood vervelen en plots op het idee komen de ultieme Hard Lemonade te maken. Het wordt de ‘Tajin Hard Lemonade’ met als hoofdsmaak watermeloen.

Het hoge niveau van van de finalisten belooft veel voor de grote finale op maandag 10 mei in Schiedam. Naast € 2.000 krijgt de winnaar de KETEL 1 Hard Lemonade Truck op het eigen terras, zodra het weer mag. Mét de eigen, winnende Hard Lemonade op de tap. Het wordt spectaculair weet het KETEL 1 Shake Off Team nu al. Inspiratie opdoen en genieten? De finale vindt plaats op 10 mei en is live te volgen. Bekijk de vijf finale-inzendingen op www.ketel1shakeoff.nl.

Hier alvast een mooi voorbeeld van Nolet:

Dit artikel is gesponsord door Nolet. 

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.