Dirk van Iperen, directeur van Sligro is trots. 'We zijn ongeveer anderhalf jaar bezig geweest om een nieuwe infrastructuur neer te zetten. Voorheen hadden we drie webshops: Shop.Sligro.nl - voor bestellen-, Sligro.nl -voor inspiratie- én Heinekengroothandel.nl, voor de drankenklanten die we in 2017 hadden overgenomen). Die drie hebben we nu geïntegreerd en alle Sligro-klanten - zo'n 15.000 – zijn al overgezet naar het nieuwe platform. Het komende half jaar, gaan we de Heineken-klanten ook migreren. Dan praten we in totaal over zo'n 22.000 regelmatige bestellers.'
Het sterke punt is volgens de Sligro-directeur de samenkomst van food, non-food en drank in één omgeving. 'Van geportioneerde vis tot fusten bier in één omgeving is uniek. Wat daar ook nog bijkomt is dat de site 'getarget' is. 'Dus we gaan de kroeg die normaliter primair geïnteresseerd is in drank, niet op z'n openingspagina vermoeien met zalm of iets in die richting. Natuurlijk kan dat wel, maar je komt aanvankelijk in je eigen belevingswereld.' Van Iperen noemt de realisatie een mijlpaal. 'We zijn nu drie jaar onderweg, sinds de overname. Een eerste mijlpaal was al het in elkaar vlechten van ons logistieke netwerk, zodat we met één vrachtwagen konden rijden naar een klant. Maar die klantbelofte die we gedaan hebben van één bestelplatform, één levering en één factuur, die is nu vervuld en daar zijn we heel blij mee.'
Rekenen beide partijen hiermee dan ook af met de negatieve sentimenten rondom het feit dat Sligro nog niet optimaal zou profiteren van de samenwerking met Heineken? Van Iperen: 'Uiteindelijk is het logisch dat een stuk van de samenwerking moet leiden tot meer efficiency in de keten. Maar deze realisatie rekent met name af met de 'hick-ups' die we hebben ervaren bij onze klantenservice. Onze klanten lezen 'Sligro en Heineken gaan samen', en dan denken ze mooi: maar dan duurt het uiteindelijk nog wel even voordat een klant daarvan kan profiteren. Daar rekenen we nu mee af. Je hoeft niet meer op verschillende portals in te loggen om je spullen te krijgen.'
Wat de verwachtingen zijn qua bestellingen? 'Sligro kwam ongeveer drie keer in de week met vers en Heineken één keer in de week met drank. Wat je met name zult gaan zien nu is dat er vaker drank in kleine hoeveelheden wordt besteld. In plaats van één keer in de zoveel tijd omdat drank toch houdbaar is, zullen klanten nu vaker een gecombineerde food-drankbestelling doen.' Marc Josephus Jitta, directeur horeca Heineken: 'In plaats van zes fusten in de opslag kun je nu minder bestellen, als je de ruimte daarvoor niet -of beperkt hebt-, maar wel vaker. Het 'Vandaag besteld morgen in huis'-principe, konden wij in het verleden niet aan voldoen, nu wel.'
Tankbier en aanverwanten via Mijn zaak
Tankbier (en aanverwant materiaal als viltjes, kaarten, trainingen en promotiemateriaal) blijft nog wel te bestellen bij Heineken, maar op het nieuwe platform Mijnzaak. Ook die is nieuw gelanceerd. Marc Josephus Jitta: 'Tweederde van onze handel gaat nu via Sligro.nl, behalve dus het tankbier. Dus onze relaties komen zo bij Sligro in een omgeving, helemaal van deze tijd om daarna in de oude Heineken-omgeving te komen voor het tankbier, dat kon echt niet. Die was tien jaar oud. Dus alleen de stap van vernieuwing bij Sligro doorvoeren en niet bij Heineken zelf, dat kon echt niet.'
Met de nieuwe omgeving wil de bierbrouwer volgens Josephus Jitta laten zien wat het allemaal ter beschikking kan stellen. 'Van evenementen organiseren tot het spoelen van tapinstallaties, alles beschikbaar in één omgeving. Dat maakt het voor klanten overzichtelijker.' MijnZaak.nl lijkt nog niet zover als het vernieude Sligro.nl, zo lijkt het. Inzicht in afspraken, bestellingen en digitaal ondertekenen staan pas voor later dit jaar op de planning.
Marc Josephus Jitta daarover: 'In het verleden wachtten we vrij lang met lanceren om dan pas te horen wat de klanten er van vonden. Nu zeggen we: wat er nu staat is goed en we vragen de relaties, inmiddels zo'n 1000 nu wat zij er van vinden en daar gaan we mee aan de slag. Het is dan ook wel mooi dat het parallel aan Sligro loopt dan.' Daarbij, zo erkent de Heineken-directeur, de bierbrouwer heeft het de afgelopen tijd 'wat rustiger gehad'. 'Een heel praktisch voorbeeld: zo'n tien collega's van de Heineken Experience Amsterdam, die nu gesloten is, helpen nu ondernemers wegwijs te maken op Mijnzaak.nl.'
En voor die online ervaring is ook gekeken naar de grotere webwinkels, zo vertelt Jitta. 'Als je naar bijvoorbeeld Coolblue kijkt, ben je als consument al behoorlijk gewend aan het feit dat je veel inzicht hebt, van je aankopen tot aanbevelingen. Dus 'men' verwacht het ook van grote partijen als Sligro en Heineken dat dit geboden wordt. Het is een grote stap voorwaarts in horecaland. En vooral het feit dat we hierin samen optrekken. Als je ziet wat het instrumentarium van Sligro en dat van Heineken te bieden heeft, dat is zo complementair aan elkaar. Dus los van de factuur, logistiek en bestelling is het ook nog de kennis en kunde van twee grote partijen: daar zit veel muziek in.'