Met een grote hoeveelheid aan dagelijkse voetbalpodcasts, onder meer over de Nederlandse topclubs, de Eredivisie en buitenlands voetbal bereikt FC Afkicken maandelijks honderdduizenden luisteraars. En die kracht gaat nu ingezet worden om horecaondernemers te ondersteunen.
Daarvoor heeft FC Afkicken het initiatief FC Horeca in het leven geroepen. Horecaondernemers die speciale acties hebben, of gewoon een audiobericht willen achterlaten om creatieve ideeën onder de aandacht te brengen, kunnen FC Afkicken via de social media-kanalen een bericht sturen met hun idee.
Liefde voor de horeca
Neal Petersen van FC Afkicken legt uit hoe het idee tot stand gekomen is. 'Iedereen die bij FC Afkicken werkt draagt de horeca een warm hart toe. We gaan regelmatig ergens eten, bezoeken een café en onze achterban heeft dat gevoel met de horeca ook.' Petersen woont zelf in Amsterdam. 'En als ik dan door de binnenstad fiets en al die gesloten zaken zie, stemt dat treurig.' Het leidde tot de vraag: hoe kunnen wij de horeca helpen?
Petersen: 'Vorige week zijn we eigenlijk gestart, de dag nadat ik mij dat op de fiets afvroeg. Ik opperde in de podcast tegen mijn co-host Bruce Tol dat we wat voor de horeca moesten gaan doen, maar had zelf nog geen concreet idee. Een dag later werden we benaderd werden door Club Atelier in Amsterdam. Eén van de eigenaren is een trouw luisteraar en hij vroeg of we niet iets samen konden doen.' Dat leidde tot een heuse FC Afkicken Borrelbox.
'Daarop besloten we dat horecaondernemers ons konden benaderen voor toffe acties, en dat onze luisteraars dat kunnen bestellen. We maken daar reclame voor via onze social media-kanalen en in de uitzending.' Het is een wild idee, waar het online platform direct mee aan de slag ging. Typisch FC Afkicken, aldus Petersen. Het feit dat er al een FCHoreca.nl bestaat, iets dat totaal los staat van FC Afkicken, verrast hem. 'Kijk, wij plakken overal FC voor omdat we zo bekend zijn geworden, dus ja; typisch FC Afkicken dit weer.'
FC Horeca
De actie die vorige week van start gegaan is, slaat aan, legt Petersen uit. 'We zijn inmiddels benaderd door kroegen, restaurants, lunchrooms. En daar besteden we dagelijks aandacht aan in onze FC Afkicken Daily. En het is niet zo dat er per se een actie gedaan dient te worden met of voor FC Afkicken.
'Nee, totaal niet', aldus Petersen. 'Er zijn ook gewoon luisteraars die een audio-boodschap achterlaten om zo’n hun favoriete horecatent wat aandacht te geven aan onder ons publiek, dat kan ook gewoon. Laat maar weten wat je hebt en hoe we kunnen helpen.' Horecaondernemers die hun zaak, actie, idee of initiatief onder de aandacht willen brengen kunnen FC Horeca benaderen via DM van de social media-kanalen van FC Afkicken.
Twitter.com/fcafkicken
Instagram.com/fcafkicken
Facebook.com/FCAfkicken
FC Afkicken is opgericht in 2015 en timmert sindsdien hard aan de weg op het gebied van liveshows via YouTube en podcasts. Neal Petersen: 'We bereiken maandelijks honderdduizenden luisteraars, afgelopen maand zijn we zelfs door de 400.000 unieke podcastsluisteraars geschoten. Ideaal voor de horeca om aandacht te generen.' En tot hoe lang de actie loopt? Petersen: 'Zo lang als het nodig is.'