Om nog meer brood te redden van de prullenbak maakt De Tweede Jeugd zich nu klaar voor de stap naar de supermarkt. ‘ Supermarkten vragen al tijden of we deze stap willen zetten. Nu zijn wij er ook klaar voor’, aldus ondernemers Benjamin Namane en Manuel Oostveen. ‘Mensen willen onze tosti’s zelf in de pan kunnen gooien voor bij de lunch, als tussendoortje of na een avondje stappen. Op deze manier kunnen we dagelijks misschien wel anderhalf keer zoveel broden redden.’
Op dit moment is het voor de Amsterdamse ondernemers nog niet mogelijk om de retail te beleveren. De wens is er echter wel, omdat ze op die manier de extra afzet bereiken die nodig is om binnen afzienbare tijd als het restbrood van BBROOD een tweede leven te geven.
Crowdfunding om doel te bereiken
‘Om aan de retail te kunnen leveren moet er veel gebeuren, waarvan sommige dingen prijzig zijn. We hebben een nieuwe huisstijl nodig, inclusief verpakkingsontwerpen, zodat onze producten er net zo lekker uitzien als dat ze smaken. Om de verpakking per product betaalbaar te houden zullen we in een keer tienduizenden verpakkingen inkopen. Bovendien kunnen we met ons kleine teampje geen tienduizenden zakjes of blikjes met crostini vullen. Hiervoor gaan we dus grotere partijen inschakelen die ons hierbij kunnen helpen. Bij elkaar opgeteld zal hier ⅗ van het doelbedrag aan worden besteed’, staat op hun campagnepagina bij Crowdaboutnow te lezen.
Het is nog niet bekend wanneer de producten in de supermarkt verkrijgbaar zijn. De Tweede Jeugd hoopt met behulp van crowdfunding de nodige investeringen te kunnen doen om deze stap te zetten.
Tegen broodverspilling
Dat er elke dag 400.000 broden in de prullenbak belanden, is de ondernemers een doorn in het oog. Zeker omdat er nog genoeg lekkers mee te maken is. Ze startten twee jaar geleden de eerste broodoutlet ter wereld en hebben nu een tostibar op de NDSM-werf in Amsterdam. 14.000 broden hebben de voormalige koks inmiddels omgetoverd tot nieuwe producten.