Wakker Dier roept mensen op om fastfoodketen KFC één ster te geven in een beoordeling op Facebook. ‘Dit is een symbolische actie, omdat de plofkip van de keten een ster van het Beter Leven keurmerk hard nodig heeft,’ aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.
Kentucky Fried Plofkip
Wakker Dier doopte KFC eerder deze maand om tot Kentucky Fried Plofkip (KFP). Deze reclamecampagne is een parodie op de KFC-commercials, waarin mensen worden verleid met de bekende kip met paneerlaag. De dierenwelzijnsorganisatie vindt dat de fastfoodketen direct moet stoppen met de verkoop van plofkip.
Wakker Dier voert voor het eerst een grootschalige campagne tegen KFC. Eerder voerde Wakker Dier al campagne tegen de kipnuggets van fastfoodketen McDonald’s. McDonald’s zei in een reactie daarop dat Wakker Dier een ernstig vertekend beeld schetst over hun kip en dat ze zich houden aan de Europese regels.
Europese regels
Ook KFC zegt zich aan Europese regels te houden. Maar volgens Hilhorst zit daar nu juist het probleem. ‘Een kip die aan de minimale welszijneisen voldoet van de EU, ís een plofkip. Wij zeggen ook niet dat ze iets illegaals verkopen. Het is onethisch,’ zegt zij eerder deze maand tegen Snackkoerier. Volgens Wakker Dier groeit een plofkip meer dan 60 gram per dag en bereikt het dier binnen zes weken zijn slachtgewicht.
Volgens KFC gaat het ‘zeer zorgvuldig’ om met de kippen. ‘Wij kopen ons kippenvlees uitsluitend bij gecertificeerde leveranciers die onderworpen zijn aan de strenge kwaliteitscontroles’, aldus het bedrijf in 2016.