Bram Ladage zet bezoekers aan het werk tijdens oogstfeest

Bram Ladage zet bezoekers aan het werk tijdens oogstfeest
SONY DSC

Bram Ladage organiseert op zaterdag 15 september voor de zevende keer de Nationale Aardappel Oogstdag. Het is niet alleen genieten; van bezoekers wordt verwacht dat ze zelf aan de slag gaan.

Zoals vanouds zijn nieuwsgierigen welkom op het land van de aardappelboer van Bram Ladage: Novifarm in Numansdorp. Bezoekers ontdekken tijdens deze dag waar de friet van de Rotterdamse patatkoning nu eigenlijk vandaan komt. Ze worden zelfs hard aan het werk gezet om van de aardappels friet te maken. Op deze manier wil Bram Ladage jong en oud bewuster maken dat hun frieten ‘geen fabrieksproduct’ zijn, maar op ambachtelijke wijze gerooid, geschild, gehakt en gebakken worden.

Ambacht en plezier

Bezoekers rooien eigenhandig de aardappelen uit de grond om er vervolgens mee langs de schrap-, schil-, en hakmachine te gaan. De laatste stop is de patatkraam, waar van de verse aardappel friet wordt gemaakt.

Aardappelgames

Behalve de educatieve twist die aan de Aardappel Oogstdag verbonden is, worden er ook verschillende aardappelgames georganiseerd zoals een aardappelrace, overall hangen en kuubkist balgooien. Daarnaast is er een loterij waar iedereen aan mee kan doen, met als prijzen gesigneerde shirts van Dirk Kuyt, een meeloopmiddag met de aardappelboer, een Bram Ladage-fiets en een aantal Bram Ladage-waardebonnen. De opbrengst van de loterij gaat naar de Dirk Kuyt Foundation.

Scholieren op het land

De dag voor de oogstdag, vrijdag 14 september, wordt het Novifarmland speciaal voor basisschoolleerlingen uit de regio opengesteld. Zij komen op deze dag van alles te weten over het proces van aardappel tot zak friet.

‘Het is leuk om kinderen iets bij te brengen over het product voordat het een zakje friet is’, zegt Rocco Ladage. ‘Zo zien ze bewust dat patat van een aardappel wordt gemaakt, in welke grond die aardappel groeit en dat het dus zeker geen fabrieksproduct is. Daarnaast hopen we natuurlijk dat ze heuse ‘Brambassadeurs’ van ons worden.’

Lees iedere maand Snackkoerier

Over Bram Ladage

Bram Ladage is in 1967 begonnen met een patatkraam op de Rotterdamse markt en inmiddels uitgegroeid tot een formule met meer dan dertig winkels in heel Nederland. Het familiebedrijf is in 2018 begonnen met de introductie van het #BRAMMOMENTJE. Hiermee daagt de formule iedereen uit om hun favoriete Brammoment te delen op social media.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.