De drie brancheorganisaties hadden Thuisbezorgd verzocht om de provisie van 13 procent voor bezorging naar beneden te willen bijstellen. ‘Dat deed Just-Eat in Engeland bijvoorbeeld wel. Dat is nu hier dus niet het geval, maar wat niet is, kan nog komen. In elk geval zijn we alvast blij met dit gebaar van de Thuisbezorgd-directie’, zegt ProFri-directeur Frans van Rooij namens de drie brancheorganisaties.
‘Klanten raken hieraan gewend’
Van Rooij maakt daar wel een kanttekening bij: ‘De dienstverlening voor afhaalmaaltijden is bij Thuisbezorgd.nl relatief nieuw. Horecaondernemers dienen zich wel te realiseren dat klanten door dit nultarief gewend kunnen raken aan deze wijze van opgeven van afhaalbestellingen. Na de coronacrisis is het met de 0-provisie natuurlijk weer afgelopen. Wil je dan nog steeds afhankelijk zijn op deze wijze? Ondernemers die nog geen eigen bestelwebsite hebben óf niet samenwerken met een facilitaire dienstverlener voor afhaalmaaltijden, raden wij wel aan hiernaar te kijken.’
‘Ontwikkel beleid voor afhaalbestellingen’
Verder wijst Van Rooij erop dat ondernemers voor de toekomst beleid moeten ontwikkelen voor de afhandeling van afhaalbestellingen in hun bedrijven. Vroeger kwam gewoon iedereen spontaan naar jouw bedrijf toe om af te halen. Tegenwoordig bestellen steeds meer mensen van tevoren. Wat doe je met afhaalklanten die spontaan komen aanwaaien; moeten die maar wachten tot al die voorbestellingen klaar zijn?”