‘Wij kiezen voor een dynamisch protocol, zodat bijstellingen tot het laatste moment mogelijk blijven’, zeggen VCHO, NHG en ProFri. ‘Koninklijke Horeca Nederland heeft wel een uitgebreid protocol gepubliceerd. Wij willen geen fouten op ons geweten hebben; er zijn voor ons nog teveel losse eindjes en onduidelijkheden.’
Wel of geen reserveringen in fastservice
Zo is het volgens de drie vakverenigingen onduidelijk of cafetaria’s en andere fastservicebedrijven wel of niet met reserveringen moeten werken. Ook is nog niet helder of de norm van maximaal 30 personen geldt voor het hele bedrijf, eventueel exclusief het keukenpersoneel en of dit aantal geldt voor iedere afzonderlijk horecaruimte die een bedrijf heeft, zeggen de drie.
De openstelling van de horeca voor eters en drinkers ter plekke per 1 juni aanstaande is bovendien nog altijd onder voorbehoud, zo benadrukken de vakverenigingen.
Burgemeesters
‘Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor de zogenaamde regionale veiligheidsregio’s en burgemeesters om striktere regels op te leggen in verband met de plaatselijke situatie, bijvoorbeeld als door de aanzuigende werking rond een horecabedrijf een onhoudbare situatie ontstaat. Hubert Bruls, de burgemeester van Nijmegen, nam al een schot voor de boeg. Hij vindt dat de horeca haar verantwoording moet nemen: alle activiteiten moeten strikt binnen de RIVM-richtlijnen passen. Daarom kiezen wij voor een dynamisch protocol en wijzen wij elke ondernemer nadrukkelijk op zijn of haar eigen verantwoordelijkheid.’
Noodverordening en RIVM-richtlijnen
ProFri, NHG en VCHO wijzen op de noodverordening en de RIVM-basisrichtlijnen die vooral leidend zijn:
1. Maximaal 30 gasten op reservering
– Bij reservering vooraf mogen maximaal 30 personen per horecalocatie verblijven; dit is inclusief de medewerkers;
– Bij reservering moet worden geïnformeerd naar de gezondheidsgesteldheid. Gasten die niet klachtenvrij zijn, mogen niet worden toegelaten;
– Aan tafel moet de onderlinge afstand van anderhalve meter tussen gasten onderling en deze afstand met het bedienend personeel gewaarborgd zijn;
– Gezinnen/huishoudens mogen ook zonder deze afstand aan tafel gaan; dit geldt niet voor huisgenoten zoals bijvoorbeeld samenwonende studenten;
– Het aanbieden van afhaal- en bezorgmaaltijden kan doorgang vinden onder de bepalingen die sinds 16 maart reeds gelden. Echter: afhalers mogen niet spontaan hun loempia, frietje of brood ter plaatse in de zaak consumeren zonder reservering.
2. Op terrassen één persoon per tafel
– Voor terrassen geldt de norm van één persoon per tafel om de onderlinge afstand van anderhalve meter te garanderen;
– Voor terrassen geldt, zolang de norm van onderling afstand intact blijft, in principe geen maximum aan het aantal gasten.
3. Gezondheid, hygiëne en afstand
– De richtlijnen moeten luid en duidelijk in het bedrijf zichtbaar zijn gemaakt voor zowel de gasten, de medewerkers als de leveranciers en anderen die fysiek contact met het bedrijf hebben;
– Anderhalve meter onderlinge afstand tussen medewerkers én medewerkers en de gasten moet geborgd zijn;
– Een optimale handhygiëne is een voorwaarde;
– Medewerkers die klachten hebben, mogen niet aan het werk;
– Gedoseerde toelating van alle gasten, ook afhalers, zodat anderhalve meter afstand altijd gewaarborgd is;
– Het is sterk aan te raden menukaarten, pinapparaten, het toilet en andere oppervlaktes die door meer gasten en/of medewerkers worden aangeraakt steeds tussendoor te reinigen met desinfecteerdoekjes;
– Aan te bevelen is tevens voorzieningen voor de gasten te treffen, zodat zij ook optimale handhygiëne in acht kunnen nemen in uw bedrijf.
Vragen aan ministerie
In nauw overleg met de gastvrijheidsdeskundige van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EKZ) zijn VCHO, NHG en ProFri drukdoende zoveel mogelijk duidelijkheid te krijgen. Het trio heeft op basis van eerdere vragen een aantal voorstellen neergelegd bij het Ministerie van Economische zaken.
Dit is wat de drie organisaties voorstellen:
– Indien sprake is van een bedrijf met meerdere ruimtes of eetconcepten onder één dak, zou de norm van maximaal 30 personen moeten gelden per ruimte of concept;
– Bij norm van 30 personen maximaal worden in alle gevallen slechts gasten en direct bedienende medewerkers meegerekend en dus níet medewerkers achter de bar, toonbank, in de keuken of op andere plekken in het bedrijf;
– Als bedrijven gebruik maken van (transparante) scheidingsschermen tussen plaatsen aan tafel of door het plaatsen van kuchschermen op de tafel, kan afgeweken worden van de norm van anderhalve meter afstand;
– Over gezinnen aan tafel (en de vraag of ze de gezinsleden onderling géén anderhalve meter afstand behoeven te houden) moet 100 procent duidelijkheid worden verschaft, zodat er geen discussie kan ontstaan met de politie of andere handhavers.
Zodra VCHO, NHG en ProFri duidelijkheid hebben over deze zaken, zal dit worden gemeld.