De gezondheidsvragen die vanaf 1 juni aan alle gasten in de horeca gesteld moeten worden, vormen een uitdaging voor ondernemers. Er worden apps ontwikkeld om dat gesprek digitaal te laten plaatsvinden. Zo is er de app van checkgesprek.nl. Ondernemers moeten betalen voor het gebruik van deze tool, voor gasten is het gratis.
Vakverenigingen ProFri, VCHO en NHG komen met een eigen online gezondheidscheck en willen deze triage samen met hun partners gratis beschikbaar stellen aan ondernemers. Afgelopen weekend brachten de drie verenigingen ook al een gezamenlijk protocol naar buiten.
Check via QR-code
Door bij de ingang een QR-code te scannen, worden ze naar een chatbot op de website veiliguitindehoreca.nl geleid. Hier kunnen ze de vijf gezondheidsvragen van het RIVM beantwoorden. Aan het eind krijgen ze de vraag of ze alles naar waarheid hebben ingevuld. Als alles goed is, verschijnt er een groene smiley die ze aan een medewerker kunnen laten zien.
Groene, gele en rode smileys
Als ze een van de gezondheidsvragen met ‘ja’ hebben beantwoord, dan verschijnt er een rode ‘sad face’ waarmee gasten niet kunnen worden toegelaten. Als mensen invullen dat ze de vragen niet naar waarheid hebben ingevuld, komt er een gele smiley tevoorschijn. Ze krijgen dan nogmaals de kans om de vragen te beantwoorden.
De gele smiley lijkt een vreemde optie, maar is toch nodig, zegt ProFri-directeur Frans van Rooij, die het woord voert namens de drie vakverenigingen. ‘Daarmee borgen we het systeem. Als je die vraag hebt gesteld aan de gast, sta je als ondernemer ook sterker, bijvoorbeeld tegenover een handhaver.’ Bijzonder is dat de chatbox ook vragen stelt om te bepalen of gasten bij elkaar aan tafel mogen zitten.
Materialen downloaden
Op de website kunnen de ondernemers de QR-code downloaden en printen. Daarnaast bevat het protocol van de drie vakverenigingen onder meer de vragen van het RIVM en posters en icoontjes om op te hangen als geheugensteuntje voor gasten en medewerkers.
De ‘chatrobot’ brengt ook de algemene richtlijnen van het RIVM nog eens onder de aandacht en gasten wordt vriendelijk gevraagd de aanwijzingen van de medewerkers op te volgen.