Online gezondheidscheck 'groot succes' tijdens heropening van de horeca

Online gezondheidscheck 'groot succes' tijdens heropening van de horeca

De gezondheidscheck die VCHO, ProFri en NHG onlangs lanceerde voor horecaondernemers, is op 1 juni meer dan 4000 keer ingevuld. Het systeem wordt daarom opgeschaald en er is een check voor medewerkers in de maak.

De gezondheidscheck via veiliguitindehoreca.nl van brancheorganisaties VCHO, NHG en ProFri heeft als doel om het voor ondernemers eenvoudiger te maken om te voldoen aan het corona-regels die sinds 1 juni gelden in de horeca. Via de chatbot kunnen gasten de gezondheidsvragen invullen voordat ze een horecazaak betreden.

Alle horecaondernemers en gasten kunnen 24 uur per dag volledig gratis gebruik maken van deze chatbot. Het is een online tool die de in het protocol voorgeschreven handelingen bij reservering en ontvangst van de gasten grotendeels automatiseert.

Gebruik neemt toe

Meer dan 4000 gasten vulde op de eerste dag de vragenlijst in en het aantal checks neemt volgens de initiatiefnemers zienderogen toe. Aanleiding voor de initiatiefnemers om het systeem op te schalen, zodat de snelheid van de ‘babbel-robot’ blijft gewaarborgd.

‘Geen onnodig oponthoud’

Veel ondernemers zien de voordelen, zeggen de verenigingen. ‘Het voorkomt onnodig oponthoud bij de ontvangst van de gasten en waarborgt de kwaliteit van de iedere triage, omdat de ‘robot’ gewoon blijft doorgaan alsof het de eerste keer is dat hij de vragen stelt. Ook brengt de chatbot de algemene richtlijnen van het RIVM bij de gasten nog eens onder de aandacht en verzoekt hij vriendelijk om de aanwijzingen van de medewerkers op te volgen.’

Op verzoek van verschillende ondernemers komen de initiatiefnemers ook met een digitale gezondheidscheck voor medewerkers. Deze volgt ook in andere talen.


Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.