Met de Veggie McKroket heeft McDonald’s in Nederland het eerste vegetarische alternatief voor een rundvleesburger in huis. Met de Veggie McKroket zegt het bedrijf in te spelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te eten. In de afgelopen twee jaar is het aantal verkochte vegetarische producten verdriedubbeld.
Tweede kroket van Mora
De Veggie McKroket, net als de McKroket geproduceerd door Mora, wordt bereid met vegetarisch draadjesvlees, een vleesvervanger op basis van eiwit met een beetje peterselie. De burger wordt op dezelfde manier geserveerd als de reguliere McKroket. De Veggie McKroket staat tot 23 november op het menu en is onder de huidige maatregelen verkrijgbaar via de McDrive, Take Out en McDelivery.
Uitbreiding van vegetarisch aanbod
McDonald’s zet de komende jaren nog meer in op vegetarische producten. ‘We blijven verder vorm geven aan onze ambitie om meer evenwicht te vinden tussen rundvlees, kip, vis en vegetarische opties in ons aanbod’, zegt marketing- en communicatiedirecteur Annemarie Swijtink. ‘Het is ons streven dat in 2023 nog maar de helft van de eiwitten die wij verkopen uit rundvlees bestaat.’
Vijf vegetarische producten
Met de toevoeging van de Veggie McKroket heeft McDonald’s sinds begin 2018 in totaal vijf vegetarische producten geïntroduceerd. Het gaat om zowel tijdelijke producten, zoals de Veggie Nuggets, als permanent beschikbare producten zoals de Veggie Homestyle Crispy Chicken en de Veggie McChicken. In totaal staan er nu drie vegetarische producten op het menu.
Vegetarische trend
De vegetarische trend voltrekt zich al langer in fastfoodland. Burger King introduceerde vorig jaar in Amerika de Impossible Whopper, van vleesvervanger Impossible Foods. In Nederland is sinds begin september een plantaardige Burger King-burger van de Vegetarische Slager te krijgen. De Amerikaanse keten Taco Bell maakte begin dit jaar bekend het aanbod van gerechten met vleesvervangers uit te breiden.