Voor de pilot werkt FHC Formulebeheer samen met Foodticket. Het doel is in eerste instantie de optimalisatie van het online bestelplatform, maar ook zeker de verdere digitalisering van processen binnen Family en Foodmaster.
‘Juist nu investeren’
Sander Koenekoop van Family Kerkplein in Heemskerk wilde graag als pilotvestiging fungeren. ‘Juist nu is het belangrijk om te innoveren’, zegt Koenekoop, die de zuil sinds 16 oktober in zijn cafetaria heeft staan. Niet alleen kunnen bezoekers dankzij de bestelzuil de tijd nemen om een bestelling te plaatsen, maar past deze technologie volgens FHC bij de huidige maatregelen rondom het coronavirus.
Kortere wachttijden, klanten minder opgejaagd
Koenekoop, Family-ondernemer van het eerste uur, ziet nog meer pluspunten. ‘Dankzij een bestelzuil zal de wachttijd in de vestiging korter zijn, klanten voelen zich minder opgejaagd tijdens hun bestelmoment en daarnaast vervult deze zuil de rol van het aannemen van de bestelling.’
Ideale plek voor een pilot
Family Heemskerk heeft naast een afhaalmogelijkheid ook een sfeervol eethuis, dit maakt deze vestiging de ideale plek voor deze pilot. ‘De orderkiosk is al bewezen bij formules als McDonalds, maar zeker bij Family is de dynamiek binnen de vestiging compleet anders’, zegt Chantal van der Meer, marketingmanager bij FHC Formulebeheer. ‘Daarom willen we eerst een pilot starten.’
Rust in het eethuis
Begin december vindt de eerste evaluatie plaats, waarna waarschijnlijk al wat voorzichtige conclusies getrokken worden. Van der Meer: ‘Maar voor een goed beeld zal de zuil voor langere tijd worden getest en waar nodig bijgestuurd. We verwachten dat deze bestelzuil een stukje rust zal bieden in het eethuis en dat komt ten goede aan de restaurantbeleving van de klant, daarnaast verwachten we ook dat de bestelzuil een omzetverhogende werking zal hebben. Zijn we helemaal tevreden over de werking vanuit gastoogpunt en operationeel oogpunt dan gaan we het zeker verder uitrollen.’
Verleid tot andere keuzes
Jeffrey Lampie, oprichter en ceo van Foodticket, is enthousiast over de pilot: ‘Dankzij deze met zorg ingerichte bestelzuil kan de bezoeker zich rustig oriënteren op de menukaart. Tijdens dit keuzeproces krijgt de bezoeker ook heerlijke gerechten voorgeschoteld die wellicht minder voor de hand liggen. Hierdoor worden zij verleid om eens een andere keuze te maken.’ Volgens FHC bestellen veel gasten inderdaad vaak hetzelfde en kan de bestelzuil daar verandering in brengen.
Ook AnyTyme test een bestelzuil, bij AnyTyme Ommen. Daarnaast werken veel cafeatariahouders die niet bij een formule zijn aangesloten inmiddels met een zuil.