Kennispartner
Om te onderzoeken hoe een ondernemer geholpen kan worden om een beter wijnrendement te realiseren, nam LFE het wetenschappelijk onderzoeksbureau Consumatics in de arm. Het onderzoek richtte zich op het beïnvloeden van gastgedrag in horeca op gebied van wijn. De uitgebreide literatuurstudie werd als test toegepast op een aantal locaties in de Nederlandse markt.
De resultaten liegen er niet om. Door neuromarketing in te zetten, geeft de gast meer uit aan wijn tijdens zijn bezoek en wel aan die wijn die voor de horecaondernemer qua marge het meest interessant is. Daarnaast stijgt de totale omzet van het horecabezoek en zelfs de gastwaardering.
Tips voor de horeca
Juist nu is voor horeca alle hulp welkom. Er dient immers zo snel mogelijk een behoorlijke inhaalslag gemaakt te worden om de toekomst zeker te stellen. Uit het neuromarketing-onderzoek zijn daarom een aantal praktische tips en adviezen gefilterd, die kosteloos en eenvoudig toepasbaar zijn. De tips:
1. Stoepbord
Zet op een stoepbord dat jouw zaak open is en wat je aanbiedt. Met maximaal zeven woorden en een krachtige afbeelding heb je de optimale impact.
2. Arrangement op krijtbord
Het aanbieden van een speciale deal maakt de keuze voor je gast gemakkelijker én verhoogt de minimale besteding.
3. Wijn en wijnattributen opvallend plaatsen
Laat de wijn die je graag verkoopt op prominente plekken terugkomen. Hoe vaker de gast een product terugziet, hoe groter de voorkeur onbewust groeit voor dit product.
4. Grote glazen op tafels
Plaats wijnglazen op de ingedekte tafels. Het zien hiervan roept de associatie met wijn drinken op. Kies voor grote glazen, dit verhoogt de wijnomzet.
5. Online menukaart
Geef je gast de mogelijkheid om thuis of via zijn smartphone een keuze te maken van je menukaart.
6. Laat zien wat anderen kiezen
Breng specifieke wijnen extra onder de aandacht door bijvoorbeeld een fleshanger met “favoriet” erop. Dit geeft je gast zekerheid over de kwaliteit van de wijn en maakt de keuze gemakkelijker.
7. Reserveringen waarderen
Bied iets speciaals aan bij gemaakte reserveringen. Denk aan een glas bubbels als welkomstdrankje of korting op een fles wijn bij het dagmenu.
8. Stem de muziek af op je doel
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt het belang van achtergrondmuziek. Met langzame muziek blijven gasten langer zitten en geven zij meer geld uit, vooral aan alcoholische dranken. Uptempo muziek zorgt voor een snellere doorstroom. Klassiek bevordert uitgave aan wijn door de ervaren luxe.
9. Fles op tafel
Door een fles op tafel te zetten, kunnen de gasten zelf bijschenken en hoeven hiervoor niet in contact te komen met de bediening. Achteraf wordt verrekend wat er gedronken is.
10. Laat medewerkers hun favoriet aanbevelen
Je gast gaat er van uit dat de suggestie van een expert de beste optie is. Uiteraard kijk je hier ook naar marge.
11. Peak-end-rule in gastbeleving
Zorg voor een wow-moment vlak voordat je gast vertrekt, bijvoorbeeld door een persoonlijke tekst op de bon. Doordat je een blijvende indruk achterlaat zullen gasten terugkomen en anderen vertellen over jouw zaak.
12. Eigen personeel bedanken
Doe dit zeker wanneer zij helpen extra omzet te realiseren. Beloon hen dan ook voor upselling van wijn.
Deze gratis tips hebben wij ook in een overzichtelijk schema gezet. Hier kun je tevens terecht voor contactgegevens voor meer informatie of een uitgebreid plan van aanpak waarin alle facetten van het onderzoek meegenomen worden. Lees verder op www.lfe.nl/horecatips.
Extra marge op wijn
Uiteraard helpen kwalitatieve aanpassingen de omzet en marge op wijn te vergroten, maar LFE wil meer doen dan dat. In samenwerking met gerenommeerde wijnproducenten als Castel Châteaux & Domaines, Bellingham, Casa Silva en Domaine Gayda en verkooppartner Groupe du Vin, is de actie “LFE helpt de horeca” ontwikkeld. Diverse prachtige merken en huiswijnen zijn tijdelijk extra scherp geprijsd om de horeca ook financieel te ondersteunen. Kijk voor de complete actie op www.lfe.nl/lfe-helpt.
Dit artikel is gesponsord door LFE