Het de afgelopen jaren zeer winstgevende bedrijf Booking.com kreeg flinke kritiek te verduren wegens zijn aanspraak op het steunpakket van de Nederlandse overheid. Dit meldt het ANP.
‘We weten nu dat we ons moeten focussen op oplossingen voor de lange termijn’, zegt een woordvoerder van Booking. ‘Alleen aanpassingen voor de korte termijn zijn niet voldoende om zeker te stellen dat ons bedrijf de juiste grootte en structuur heeft die past bij de nieuwe realiteit van de aanzienlijk verminderde vraag naar reizen.’
Reorganisatie?
Het personeel is vrijdagochtend geïnformeerd. Nu de tegemoetkoming in de loonkosten per 1 juni wegvalt, is een grote reorganisatie bij Booking in Amsterdam een stap dichterbij.
Volgens Booking liggen er 'op dit moment geen concrete plannen om een reorganisatie aan te kondigen.' Tegelijkertijd sluit het bedrijf ontslagen niet uit en is Booking in gesprek met de ondernemingsraad over de contouren van een sociaal plan.
Forse winst
Het bedrijf heeft in Nederland ongeveer 5500 mensen in dienst, onder wie veel expats – en vlakbij het Centraal Station in Amsterdam is een nieuwe hoofdkantoor in aanbouw. Het moederbedrijf is zeer winstgevend.
Vorig jaar bedroeg de omzet 15,1 miljard dollar met een winst van 4,9 miljard dollar. Heel veel geld hiervan wordt in Amsterdam verdiend. Daarom zorgde de steun vanuit de NOW maatregel ook voor zoveel ophef. Waarom kon Booking niet zelf de loonkosten vergoeden?
Booking getroffen door crisis
Het is niet zo dat Booking niet geraakt wordt door de coronacrisis. Het aantal geboekte hotelovernachtingen is in de eerste drie maanden van 2020 bij Booking Holding, het moederbedrijf van het Nederlandse Booking.com, met 43 procent afgenomen. In landen waar het bedrijf actief is, is momenteel maar weinig vliegverkeer, zijn hotels gesloten en soms zijn landgrenzen dicht. Voor het huidige kwartaal worden nog scherpere dalingen verwacht.