Sterke daling bierverkoop Nederland zet door

Sterke daling bierverkoop Nederland zet door

De gemiddelde bierverkoop in Nederland is in april met 32 procent gedaald. De sluiting van de horeca is de voornaamste reden van de sterke daling. Veel kleinere brouwerijen, die voor het overgrote deel aan horeca leveren, hebben zelfs te maken met dalende bierverkopen van meer dan 70 procent.

De sluiting van de horeca is de voornaamste reden van de sterke daling. Veel kleinere brouwerijen, die voor het overgrote deel aan horeca leveren, hebben zelfs te maken met dalende bierverkopen van meer dan 70 procent.

De dalende bierverkoop is voelbaar in de gehele biersector. Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers, licht toe: 'Kleine en grote brouwerijen zien hun bierverkoop nu al twee maanden op rij dalen en ook in de maand mei verwachten we soortgelijke cijfers.

Grote evenementen, festivals en sportwedstrijden zijn afgelast, en de horeca is al sinds 15 maart gesloten. Voor brouwerijen die voor het grootste gedeelte van de horeca afhankelijk zijn, betekent dit een sterk dalende productie en omzet. Thuisverbruik is slechts met 4 procent gestegen en compenseert bij lange na niet het verlies in de horeca.'

Gedeeltelijke opening horeca eerste stap

Het kabinet kondigde vorige week aan dat per 1 juni de horeca weer gedeeltelijk open mag op basis van de 1,5 meter maatregelen. 'Dit is een eerste start', vervolgt Wigboldus.

'Het ziet er helaas naar uit dat het nog lang gaat duren voordat alles weer ‘normaal’ is. Brouwers roepen daarom het kabinet op om met aanvullende steunmaateregelen te komen voor zowel de horecasector als toeleveranciers.

Het gaat hier bijvoorbeeld om huurcompensatie vanuit de overheid voor de periode dat de horeca slechts gedeeltelijk open is en het bieden van aanvullende regelingen die ondernemers voor de lange termijn ondersteunen tijdens deze crisis.

Deze aanvullende maatregelen zijn noodzakelijk voor veel bedrijven om deze crisis het hoofd te kunnen bieden.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.